torsdag 14 mars 2013

Port Brewing Old Viscosity - Ale eller Stout?

Jag testade denna på SBWF2012 och förälskade mig omgående - tyvärr har jag inte sedan dess får tillfälle att återtesta den i full skala - det vill säga inte förrän ikväll.
Är detta en Ale eller en Stout? Spelar roll - det är en sanslöst extremt god öl - och faktum är att det inte 100%-igt går att sätta en renodlad typ-stämpel på detta. Någon "vanlig" ale är det definitivt inte - och någon tung stout är det inte heller frågan om - även om det är lite närmare sanningen. Möjligtvis en Black IPA med tydliga Stout-tendenser.
Men som skrivet var - det spelar ingen roll vilken typstämpel du sätter på detta öl - det går  inte att undvika att kategorisera det som ett smärre mästerverk!

Översätter jag namnet ordagrant så blir det "Gammal klibbighet", är den gammal så är den i så fall "Vintage", men särskilt klibbig är den inte i strukturen, däremot så har den klibbat fast sig i mitt ölsinne.

Jag gjorde ett samköp på denna - på en låda med 12 flaskor så bokade jag inte mig på endast 2 flaskor för egen räkning. Nu inser vilken dundertabbe detta var - för även om prislappen är rätt saftig - 99 kronor - så är den värd varenda öre! Jag får nog lov att beställa en låda för egen räkning.......



2 kommentarer:

  1. Hej Alf !

    Jag kan inte finna denna på beställningssortimentet.
    Mv Hasse

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den går endast att "Privatimportera" (genom Systembolaget via Brill & Co). 1 låda om 12 flaskor á 99 kronor styck. Jag ska beställa en låda - samköp med 3 andra personer där jag själv bokat upp mig på 6 flaskor.

      Radera