fredag 15 mars 2013

Alf testar påsköl 2013 - del 2

Mera påsköl, igår gav jag Sigtunas Dark Easter Ale mycket bra betyg - idag testar jag 2 andra öl från samma brygghus. Bägge 2 har jag tidigare testat på fat - men då inte iklädd sin absoluta påskskrud, men in grund och botten är det samma öl.

En av mina absoluta favoritöl 2012 var ju Tripel Hop Weizen från Sigtuna, den har nu försvunnit från bolaget och jag hoppas att den har fått sin uppföljare i form av Weizen 5,2. Enligt uppgift från bryggar-geniet Emil Lundén så är det en uppdaterad version av THW. När jag druckit den tidigare i år - på fat - så har den varit nog så god som sin föregångare, men hur funkar påskversionen?
Weizen 5,2% Flying Scotsman Inn
Emil dricker Dunkel Lager FSI 20/2

Påskweizen hemma ikväll
Initialt blir jag väldigt tveksam, men vartefter innehållet i glaset sjunker och temperaturen stiger så ökar också igenkänningsfaktorn. Utseende- och doftmässigt så är igenkänningsfaktorn hög, men knappast någon 2.0.

St Eriks bryggeri samsas med Sigtuna om utrustningen ute i brygghuset, ändå så har det varit stor skillnad mellan mina åsikter om deras olika produkter. Jag har överlag gillat Sigtuna men aldrig riktigt förstått storheten i Jessica Heydrichs öl - med undantag för Black IPA som kom i slutet av förra året. Men faktum är att denna Påsk-DIPA visar på kvaliteter som jag tidigare inte uppfattat i St Eriks öl! Enda nackdelen är väl den nya etiketten - den är jag inte överförtjust i direkt........
Easter DIPA är utan tvekan kvällens stora vinnare i min interna test, men jag hoppas - och tror - att weizen-floppen är en tillfällig formsvacka.....


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar