tisdag 19 mars 2013

Alf testar påsköl 2013 - del 3

Lite bortglömda blev de 2 påsköl som jag testade i lördags, inte på grund av brister i kvalitén så mycket som att jag glömde trycka på "Publicera"-knappen.

Den här testade jag på Wicked Wines "Beer-sampling"-event i Ölbaren i NK Saluhall för några veckor sedan - då gillade jag den skarpt.
Mohawk Easter Rocket Red IPA
Nu när jag testar en hel flaska så blir inte fullt lika exalterad. Den är en riktigt snygg öl, men känns lite tunn. Dock inte på något sätt dålig, jag mindes den dock som lite häftigare - både i doft och smak. Men annars en trevlig dryck, både för blick och gom.

Oppigårds säsongsöl brukar generellt vara goda, men sällan något som sticker ut mer än nödvändigt. Men årets Easter Ale tycker jag har lite mer skjuts än vanligt - kan kanske delvis bero på att jag inte var så nöjd med den Mohawk som jag drack strax innan. Den här har en mycket mer påtaglig och angenäm arom, något som också ger sig tillkänna i smaken.
När den dessutom är minst lika snygg som Mohawk Easter Rocket, så blir det en betydligt högre placering än förväntat i min topplista över de påsköl jag testat 2013.

Sammanställning av mina intryck av de påsköl jag har testat detta år;
Bäst i test - Sigtuna Dark Easter Ale
Nästan bäst i test - Oppigårds Easter Ale och St Eriks Easter DIPA
Mellanläge - Sigtuna Påskweizen och Mohawk Easter Rocket.
Lite besviken - Mohawk Black Coffee IPA Easter Edition.

Kanske kommer att testa någon/några andra sorter också, dock utan att jag räknar med att de ska han någon större inverkan på toppskiktet.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar