lördag 23 mars 2013

40-årskalas på Pressklubben

 Det var inte så att restaurangen Pressklubben fyllde 40, nej det var givetvis Mr Belgo-Beer himself - Jens Skrubbe. Jag kan inte skryta med att ha någon nära kamratskap med födelsedagsgubben - träffade honom första gången för några veckor sen! Men de gånger vi stött på varandra sen dess - IRL och online - har gjort klart att detta är en mycket sympatisk snubbe - även om han är lite väl insnöad på belgisk öl.
Han är en rätt hyfsad bartender....
Kvällens första för min del
En av många höjdpunkter - Westkust


Jag är ju rätt okunnig om öl i allmänhet, och den belgiska marknaden i synnerhet - därför blev kvällen fylld av nyheter och de flesta var mycket goda, minst en som tränger sig in på min personliga topplista - Troubadour Westkust. En Black Imperial IPA av yppersta klass, mitt första (inte sista) besök hos The Musketeers.

Troubadour Imperial Stout

Black Albert från Stuise

 Avslutningen av kvällen blev för min del väldigt mörk, men också extremt god.
26%
 Struise testade för första gången på SBWF2012, måttligt stor framgång då. Men jag har sedan dess - på Pressklubben testat en del bra grejjer. Men ingen som riktigt kan mäta sig med kvällens guldklimpar. Black Damnation Mocha Bomb var en härligt len sak som jag delade en flaska med min bargranne Patrik. Han hade även vakenheten att boka in vårt gäng på de sista glasen av Black Damnation Double Black - en 26%-ig ångvält i absolut världsklass - IMO.



Skrubbe spenderade största delen av den tiden som jag var på plats bakom disken, springande fram och tillbaka serverandes alls sköns öl till en växande skara gratulanter.

Snabb Bartender!
 Jag hade en helt suverän eftermiddag kväll med massor av god öl och trevlig sällskap. Fick träffa Matt och Gyllenbock för första gången, plus en drös med andra mer eller mindre bekanta ansikten. Min förståelse för den belgiska ölkulturen ökar för varje gång jag träffar Jens - men jag känner att jag har mycket kvar att utforska!

4 kommentarer:

  1. En öl jag starkt kan rekomendera är St peters extra cream stout.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har inte testat den, men det jag har testat från St Peters har inte varit jätteimponerande på mig, men.....

      Radera
  2. Det var skoj att äntligen träffa dig. Har svaga aningar om att vi som hastigaste hälsade på varandra på SBWF i höstas, men minnet är lite dimmigt. Hursomhelst, ett trevligt kalas det var det även om jag missade början. Väl mött igen.

    Jag haft nöjet att prova en del från Struise, godast är nog fortfarande Pannepot Reserva, helt enkelt en makalös öl som alla borde få prova.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag blir så överraskad varje gång (händer förvånansvärt ofta) som folk känner igen mig och kommer fram å hälsar. Det är långt ifrån otänkbart att vi stötte på varandra redan i höstas, men som du skriver så är ju inte minnet alltid solklart.

      Har testat Rio Reserva - men det är inte min "grej", jag föredrar de tunga mörka ölen.... ;)

      Radera