torsdag 15 mars 2012

Glasets betydelse för upplevelsen!

BrewDog Hops Kill i ett Shaker-glas
Enligt Ratebeer så kan denna dryck med fördel drickas i ett Engelskt Pint-glas eller ett Shaker-glas. Fick leta innan jag hittade med min låda med "gamla" glas som jag sedan länge ställt undan för att hitta de 2 Shaker-glas som jag visste att jag hade.
Problemet med detta glas är att det rymmer så mycket - 50 cl vätska upp till kant - när flaskan endast innehåller 33 cl då blir resultatet som synes inte helt bra! Visserligen skulle jag kunna öppna en flaska till och fylla på men då blir som "10-pack Korv kontra 12-pack Korvbröd" - lite moment 22 över det hela.
Slår över vätskan i mitt Sniffer/Hurricane-glas istället, där funkar storleken helt enligt mina specifikationer.

Om ni följer denna Blogg kommer ni snart inse (om ni inte redan gjort det) att jag är rätt "kingkig" med hur jag önskar dricka mina goda finöl. Varför nöja sig med halvmesyrer när jag lagt ut stora pengar på denna öl, då vill jag ha ett perfekt glas för att ytterligare förhöja upplevelsen - både utseende- och smakmässigt - av ölen.

Detsamma kan givetvis sägas om de flesta alkoholhaltiga drycker, det är skillnad på att halsa Vino Tinto eller hälla upp riktigt fin Rioja i ett glas som är mer eller mindre anpassat just till den dryckens förutsättningar.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar