fredag 16 mars 2012

Fredagspub på NK!

Det är inte så fel som det kanske låter, faktum är att NK-Saluhall har en riktigt bra ÖL-bar! En stor del i att den är så pass bra är det faktum att Wicked Wine står bakom som öllvererantör! Här finns ett brett sortiment av vad WW importerar/distribuerar - bara på flaska dock, men det räcker långt!
En kort resumé av mina upplevelser under eftermiddagen/tidiga kvällen;
Största anledningen till att jag valde NK - framför tex Man In The Moon eller Bryggarsalen - var tillgången till Sierra Nevadas Ruthless Rye (släpps på bolaget den 2/5-2012). Chansen att i förtid provsmaka den vägde över "Svensk Micro-festival" och "Ebbot Ale".
Smakprov #1 (av totalt 2) av Ruthless Rye
En ganska tunn färg, påminner om utspädd jordgubbssaft, men med en klart godkänd skumkrona.
I doften hittar jag alla de klassisk ingredienserna av humle, jag vet inte om det är rågen som lägger till den extra lilla spänsten, klart angenäm hur som helst men ingen doftexplosion.
Smakmässigt glider en mängd olika intryck över min tunga, först en fin mjuk sötma men ju längre bak den kommer desto mer påtaglig blir beskan - precis som det ska vara. Jag hinner uppfatta en del söta bär blandat i en skön mix med rågen.

Bland övrigt sortiment fanns bland annat några "utrotningshotade" arter - valde att fortsätta med en av dem. En Organic Ale från Ridgway;
Det är inte helt lätt att vara "miljövän" och ölnörd - och tyvärr så lyckas inte denna förändra dessa förutsättningar. Den är en ok Ale, grumligt pissgul i färgen men ett bra skum. Doftar inget särskilt och smakar som något godis vars namn jag inte nu kommer på, men som inte heller tillför särskilt mycket.
Efter ytterligare ett smakprov av Ruthless var det dags att prova en "nyhet" i NK-hyllan. Har aldrig sett några Mikkeller där tidigare - men nu fanns där 4 olika! Bland annat "I Hardcore You" - sammarbetet med BrewDog som fanns på bolaget i höstas. Men jag valde;
Amarillo Single Hop
Här finns mycket av de som saknades i den tidigare; färgen, ändå bättre skum, dofter och smaken! Amarillo-humlen är nog min absoluta favorit-öl-humle!
Jag valde sen att avsluta kvällen med en helflaska av Ruthless - för att på så sätt kunna få en bättre helhetsbild av drycken.
En helflaska Sierra Nevada Ruthless Rye
 Skillnaden från smakprovet är på intet sätt påtaglig, det blir samma upplevelse i stora drag. Men jag är övertygad - jag kommer köpa ett antal flaskor av denna brygd när den väl släpps i början av maj!
Bland övriga smakprov fanns bland annat Mohawk Oxymoron Black IPA, men den hade jag ju hemma i kylen så den fick vara.
En mycket trevlig eftermiddag!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar