fredag 8 november 2019

Alf frågar om Cask - Fredrik på Fellowship of the Cask


Jag har aldrig träffat Fredric Hallström, men jag vet att vi har minst ett gemensamt intresse - kärleken till Real Ale. Fredric driver Facebook-comunityn Fellowship of the Cask och har de senaste två åren arrangerat en Cask-festival på Haket i Göteborg.
Fredric Hallström, senaste cask-festivalen. Fotograf - Annika Lindow.
I min inläggsserie med nyfikna frågor till folk som på något sätt regelbundet kommer i kontakt med denna gudomliga dryck så är det nu dags att ställa några frågor till just Fredric.


Alf Tycker Om Öl (ATOÖ); Du startade ju FB-sidan "Fellowship of the Cask" för en tid sedan, än så länge är det väl mest du som lägger upp tips och bilder. Hur många följare har gruppen?

  • Fredric Hallström, Fellowship of the Cask (FH, FOTC); 173 stycken. Jag hade en tanke om ett fellowship där intresserade och även krögare kunde lägga upp i forumdelen vilka cask som är på men jag tror faktiskt inte att krögarna är intresserade. Jag kanske öppnar upp forumdelen igen.

ATOÖ; Real Ale-festivalen på Haket gick ju av stapeln också i år (tyvärr utan min medverkan även i år). Hur många besökare har  ni haft under årets (förra året) festival?

  • FH, FOTC; Runt 250, det är dock svårt att uppskatta då vi inte tar någon entré utan säljer bara ölen.
ATOÖ; Jag har fått känslan av att intresset för Real Ale fortfarande är rätt svalt i Göteborg...? (Jag påstår inte att det är särskilt starkt i Sthlm/Sverige i övrigt...)

  • FH, FOTC; Visst vi har inget ställe som erbjuder fler än en pump men de som håller på vet vad de gör och vill göra det bra. Haket har gjort det till en grej att ha cask på onsdagar och det är väldigt uppskattat. Jag upplever att det bubblar lite. Det är några krogar som funderar på det och Bishop Plaza som planerar utökning.

ATOÖ; Vad har du för kopplingar, utöver medarrangör av festivalen, till Haket?

  • FH, FOTC; Egentligen inget mer än att jag är stammis. Jag snackade med dom om att göra en Real Ale festival och de var på.  Jag tycker det är roligt att kunna erbjuda en annan typ av festival.

ATOÖ; Hur skiljer sig din upplevelse av öl åt om du dricker den som RA/C och på vanligt fat (flaska eller annan förpackning)? Doft, smak, munkänsla, karaktär?

  • FH, FOTC; Jag tycker den ofta smakar mer än dess motsvarighet på flaska att man också för det mesta får den vid rätt temperatur hjälper säkert också till. Det jag gillar också är de ofta är sessionvänliga att man kan tre utan att trilla av stolen.

Fredric har även besvarat den läsarenkäten som jag tidigare lagt upp, men de svaren kommer inte att publiceras här.

Tack till Fredric för svaren och för din insats för att öka intresset för Cask i allmänhet och i Göteborg i synnerhet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar