torsdag 24 augusti 2017

Alf testar - Fullers på Queens Head

Häromdagen så fick jag en inbjudan från Evelina på Arvid Nordqvist, som bland annat importerar och distribuerar ölen som vi känner som Fuller's.

Ville jag komma till puben Queens Head på Drottninggatan och testa några av Fuller's exklusiva höstlanseringar.

Jag anmälde givetvis intresse och i onsdags var det dags att återbesöka QH igen för första gången på rätt länge. Mina förhoppningar inför var att det skulle kunna finnas åtminstone en öl på pubens Real Ale-cask-kran.

De öl som utlovades var Past Masters 1905, Imperial Stout, Old Winter Ale, Vintage Ale och Imperial IPA - alla utom den sistnämnda har jag testat i någon form tidigare, öl av hög Fuller's kvalitet. Det såg rätt lovande ut helt enkelt.

Det visade sig vara endast flaskversioner som vi (en liten grupp nyfikna testpersoner) skulle få testa under kvällen, men det är ju inte fy skam.

Först ut var en Old London Ale i deras Past Masters serien, den bygger på ett Burton Ale recept från året 1905. En mycket trevlig Old Ale där alkoholen är förrädiskt väl dold, trots en kraftfull karaktär. I slutet av testet så doftade jag på slatten och kände en behaglig lakritsdoft.

Past Masters 1905
Detta är den åttonde årgången av Past Master, jag testat några av de tidigare men ingen av dem har tilltalat mig fullt så mycket som 1905 gör.
Den förtjänar ett mycket bättre foto än det enda som togs, därför lånar jag ett proffsfoto från bryggeriet.

Den gav ett mycket bra första intryck av de ölen som skulle testas under kvällen.

Efter den succéstarten togs kapsylen av flaskan på Fuller´s senast katalogtillskott - en Imperial IPA. En IIPA som ska påminna om en kraftfull amerikansk IPA. Humlesorterna är dock klassiskt brittiska (Goldings, Target och Fuggles), det är dock mer rikligt förekommande i receptet än vad annars brukligt är i brittisk IPA. Men det är inte humlen som har den mest framträdande rollen i min upplevelse av denna öl, utan sötman. Den känns dock lite tunn i kroppen, trots sina 10.5 procent. Men klart intressant.
Dubbelt så mycket humle....?
Deras kejserliga Stout är ju en återkommande goding, på intet sätt bäst i sin klass men trygg i sin karaktär.
Impad Stout
Nästa öl var flaskad endast två veckor innan vi fick testa den, så här är inte bottle conditioningen helt färdigutvecklad än.
En oerhört snygg öl, som kommer tjäna mycket på att att få fylla flaskan några månader till innan den släpps på bolaget. Kan förbättras ytterligare genom något/några års lagring hemma. Nu hamnade den dessutom direkt efter två stycken alkoholstarkare och kraftiga öl i turordningen, något som också kan ha påverkat upplevelsen.
Kvällens sista öl kändes också den malplacerad i turordningen, Old Winter Ale är deras återkommande vintervärmare på lite drygt 5% abv, ingen stor öl ens under bästa förhållanden. Men en lättdrucken julöl som passar det svenska julbordet.

FAKTARUTA;
ÖLNAMN - STIL - ABV - PRIS - RELEASEDATUM (Systembolaget)
  • Past Masters 1905 - Old Ale - 7.9% - 39.90 kr - 2017-09-08
  • Imperial IPA - IIPA - 10.5% - 64.90 kr - 2017-10-20
  • Imperial Stout 2017 - Imperial Stout - 10.7% - 64.90 kr - 2017-11-03
  • Vintage Ale 2017 - English Strong Ale - 8.5% - 64.90 kr - 2017-12-08
  • Old Winter Ale 2017 - Julöl - 5.3% - 27.90 kr - 2017-11-01

Samtliga flaskor är i storleken 500ml.

5 slattar
Tydligen så är Sverige deras största exportmarknad, flera av deras öl säljer bättre här än de gör hemma i England.
På plats hos Queens Head så fanns förutom folk från Arvid Nordqvist också två representanter för Fuller's - Will Theakston och Michael Campbell-Lamerton (exportmanagers för Europa)
Förutom de ölen som testades så pratade vi en del om bland annat pubdöden i England.....
Will och Michael efter provningen
Efteråt så testade jag pubens välfyllda Chark/Ost-talrik med en Black IPA från Fuller's, en klart godkänd kombination.
Ost & Chark!

När väl efter att ha testat dessa flasköl kom ut i baren igen så såg jag att de hade ESB på Cask-kranen, men när jag väl kom mig för att testa den så var den ur "funktion" (rengöring pågick).

Stort tack till Evelina, Will, Michael och personalen på Queens Head för en mycket trevlig provning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar