torsdag 10 augusti 2017

Alf spekulerar - pubrunda i Stockholm med vänner från annan stad



Jag skrev ett inlägg om pubrundor i Stockholm för tre år sedan, det har ju hänt en del i stan sedan dess.

Den klassiska pubrundan (pubcrawl) har väl många testat vid minst ett tillfälle. Troligtvis helt spontant, när man tröttnar (eller om personalen tröttnar på mig) på ett ställe så vandrar man vidare till nästa och så vidare.

Men för en seriös ölnörd så finns det givetvis behov att planera och strukturera inför en bra runda.
  • Vilka är det som ska gå? Du själv? Kompisgänget (regelbundet lr gamla)? Utsoknes lr lokala? Ölnördar eller inte?
  • Hur mycket? Fyllerunda eller finsmak?
  • Tidsrymd? En heldag eller tre timmar? En helg eller en vecka?
  • Vad? Kultur och historia eller renodlat?
  • Prisklass? Stor stark eller Delux-tour?
  • Mat? Pubburgare eller 3-rätters?
  • Transportlogistik? Promenera, kollektivtrafik, taxi, bil?

Min stad är Stockholm och här har jag ett antal olika rundor.

Om jag skulle planera för att underhålla ett gäng vänner på tillfälligt besök (från annan stad/annat land), alla är inte hardcore beergeeks, men några är det. Någon ”gillar inte öl” men kan nog övertygas…. Jag har tre dagar (fredag, lördag, söndag) på mig att visa det bästa av det mesta av min ölstad, vad väljer jag då?

För att möjliggöra smidigast möjliga transportlogistik så ser jag till att samtliga deltagare har varsitt ”busskort” (SL-Access). Även om jag gärna förordar att man promenerar rätt mycket i samband med dessa rundor, så kan avstånden ibland bli väl långa.

DAG 1 - FREDAG
  • Klockan 12.00 LUNCH; Vi besöker en av stadens renodlade folkölsbutiker, Folk & Friends på Norr Mälarstrand. Äter NZ Craft Pies och dricker folköl till. Klappar på hunden Chewie och njuter av utsikten.
  • Klockan 14.00 SYSTEMBOLAGET; Besöker Stockholms vinkällarbutik i PK-huset (fredagsrusning!?). Valfritt att handla….. Passar på att besöka NK Ölbar.
  • Klockan 15.30; Besöker Mikkeller Bar Stockholm
  • Klockan 18.00 MIDDAG; Pressklubben, belgisk öl och god mat!
  • Klockan 21.00 KVÄLLSRUNDAN; Monk’s Wallingatan, Man in the Moon, Bierhaus.

DAG 2 - LÖRDAG
  • Klockan 10.00-12.00 BRUNCH; Babajan Bar, exotiskt med bra ölmeny (alt. Kalf & Hansen, ekologiskt Mariatorget).
  • Klockan 13.30 SÖDERMALM; BrewDog Södermalm, Stockholm Brewing Co, Katarina Ölkafé, Oliver Twist, Bottl3.5hop,  kanske en avstickare till Hammarby Sjöstad och uteserveringen på Nya Carnegiebryggeriet.
  • Klockan 16.00 KULTUR & SMÅBRYGGERIER; färjan från Slussen till Djurgården, besök på Spritmuseum och Ölbryggan.
  • Klockan 18.00 MIDDAG; Spritmuseums eminenta restaurang. Oberoende Svenska Småbryggerier står för dryckjomet.
  • Klockan 21.00 KVÄLLSRUNDAN; Zum Franziskaner, Bishops Arms, Tritonia Ölverkstad, Monks Porter House i Gamla Stan.
DAG 3 - SÖNDAG
  • Klockan 12.00 LUNCH; Vi besöker Omnipollos Hatt, enda staden där denna krog finns (än så länge). Käkar pizza och dricker god öl.
  • Klockan 14.00 SKÄRGÅRDEN; Färjan (kostar pengar, knapp 60 minuter t&r) till Fjäderholmarna för ett besök på bryggeripuben (bryggeriet).
  • Klockan 18.00 MIDDAG; Akkurat, världens bästa pub! Live-musik under söndagskvällar. Avslutar där!
Klockslagen är givetvis inte absoluta, mer ungefärliga riktmärken, beroende på antalet deltagare så kan ju bordsbokning vare mer eller mindre nödvändig för middagarna.

En halvdagsutflykt ner till Nynäshamn, med mat på Kroken och bryggeribesök, kan ju också vara ett alternativ. Men kollektivresan tar ju runt 130 minuter T&R.....
För lite mer kultur, ett besök på Fotografiska med måltid......


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar