tisdag 8 augusti 2017

Alf testar - Milk Stout Nitro från Left Hand Brewing


KEEP COLD * POUR HARD!
Denna Nitro-stout var för några år sedan en personlig favorit, både på fat hos Oliver Twist och ur flaska hemma. Då var den hyfsat lätt tillgänglig i beställningssortimentet, ett 6-pack för under två hundra kronor. Men så hände något - plötsligt så var den inte ens svårtillgänglig på systembolaget.

Sex-pack!


Förklaringen visade sig vara relaterad till logistik och färskhet, bäst före datum tog slut innan flaskorna han lämna importörens (Great Brands Sweden) lager. Där stod de dessutom förpackade i lådor om tjugofyra flaskor, som i samband med beställning måste packas om i sex-pack.....

Det dröjde inte så länge innan ölen återigen var beställningsbar, men då med kollikrav på tjugofyra flaskor. Jag har ju minst en kamrat som med lätthet skulle kunna dela en sån låda med mig.
Trots detta så blev det inte av att beställa, det vill säga - fram tills häromveckan.

Jag kollade av med Darren på Great Brands, och visst hade de Nitro inne, hyfsat bra bäst före datum (23/12-2017) var det på lådorna dessutom. En privatimportsförfrågan skickades omgående in och offert (36 kr/flaska = 101.41 kr/liter) för en låda (á 864 kronor) godkändes.
Väl värd 36 kronor!
Via Facebook-gruppen "Vi snackar Öl" lyckades jag hitta ytterligare tre intressenter och snart var lådans innehåll (ännu ej levererat) jämt fördelat.

Lådan!
Väntan på leverans kändes olidlig, men så till slut så dök lådan upp! Samma dag dök tre törstiga samköpsdeltagare upp för att hämta ut sin andel och senare samma eftermiddag var det dags för mig att återstifta bekantskapen med Milk Stout Nitro America's Stout från Left Hand Brewing.

Jag valde att nyttja det soliga eftermiddagsvädret för att avnjuta min första flaska på föreningens uteplats. Den hade stått i kylen på jobbet under eftermiddagen, men rätt snart insåg jag att den inte var fullt ut så nedkyld som vore önskvärt.
Godkänt!

Kan det ha varit temperaturen som gjorde att upphällningen inte funkade fullt lika bra som den brukade - trots att jag använde samma glas som tidigare!? Trots detta så lyckades jag skapa en godkänd skumkrona.
Beercapart!

Kapsylfokus
Ryker ur skummet!?
Även om temperaturen inte var helt perfekt så finns allt med som förväntas finnas där, dock inte in i kaklet. Nästa flaska skall jag se till att servera vid rätt temperatur.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar