torsdag 7 september 2017

Alf testar - Fuller's Past Masters 1905

Häromveckan skrev jag om en provning jag var på med fem kommande nyheter från Fuller's. Idag - fredagen den åttonde september - så kommer den första av dessa öl på systembolaget.
Jag har testat en hel flaska nu och hur funkade det jämfört med det smakprov jag fick härom veckan?

BRYGGERI; Fuller's Smith & Turner, Griffin Brewery 
ÖL; Past Masters 1905 Old London Ale
TYP; Burton Ale/Old Ale
NATIONALITET; Engelsk
BATCH; ?
FÖRPACKNINGSDATUM; ?
BÄST FÖRE; år 2021
IBU; (låg/mellan)
ABV; 7.9%
FÖRPACKNING; mörk glasflaska 
VOLYM; 500ml
PRIS; 39.90 kronor (79.80 kr/liter)
TESTDATUM; 2017-09-07
RELEASEDATUM; 2017-09-08 (på Systembolaget) 
ARTIKELNUMMER; 99918
ANTAL FLASKOR; 13 000 stycken (tillfällig nyhet)
GLAS; Teku, passar bra, två upphällningar.

Jag drack en flaska av Fuller's ESB till middagen innan testet, inte för att jämföra, men ville ha en god måltidsdryck.
ESB


Hur klarar jag då av att följa upp sensationen från tidigare provningen av kvällens huvudföreställning? Till att börja med så går det väl så där....

En härligt djup karamellröd färg med god transparens, och med en liten försvinnande vit skumkrona.
Initialt väldigt många söta bär i doften, när temperaturen stiger dyker lakritsen upp.
Den kalla serveringstemperaturen ger ett väl hårt metalliskt inslag i den annars behagligt maltsöta smaken. Här hjälper dock temperaturhöjningen till att slutligen lyfta fram mer bärkarameller (lingon och jordgubbar).
Det dyker upp en mycket angenäm efterbeska, som gjuter lagom olja över den ljuvliga sötheten.

En mycket snygg och välsmakande klassisk brittisk old ale (söt Barley wine). De åtta procenten alkohol är väl infiltrerade i ölets karaktärsdrag utan att någonsin ta överhanden. Klart prisvärd öl, jag kommer definitivt köpa några flaskor.

Urklipp från importörens produktblad.

För varje nytt recept som tagits fram på Fuller’s sedan 1845 har varje bryggmästare skrivit ner sina recept i den handskrivna ”Book of Brewer’s”. Varje år går man tillbaka för att upptäcka ett nytt recept och i år har valet fallit på en Old London Ale från 1905. Denna limiterade upplaga släpps i Systembolagets tillfälliga sortiment 8 september.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar