måndag 6 februari 2017

Alf testar ölglas - Craft Pils från Spiegelau

Det tredje och sista glaset (för denna gång) i från den lådan med varuprover som Sejdelshoppen skickade till mig.

Vad det gäller att producera specialglas så fyller Spiegelau ut sin kvot mer än väl, nu kommer deras Craft Pils-glas, som är skapat i samarbete med det österrikiska bryggeriet Trumer Privatbrauerei. De har ju redan ett pilsnerglas i sin katalog, men detta glas ska då vara bättre anpassat till en mer modernt men fortfarande hantverksmässigt producerad pils. Men på deras hemsida så platsar ännu inte glaset in bland deras övriga craft beer-glas....
Bild lånad från Sejdelshoppen.se


Jag testar glaset med tre olika pils, en Spitzenpilsner, en amerikansk Pils och en Imperial Pilsner.

FAKTA
  • Varumärke - Spiegelau
  • Glas –  Craft Pils
Mått;
  • Vikt - 140 gram
  • Höjd - 21 cm
  • Normalvolym - 30 cl
  • Maxvolym – 38 cl

Kostnad hos Sejdelshoppen (mitt glas var ett varuprov);
  • 1 glas - 89 kronor
  • 4 glas – 319 kronor (79.75 kronor/glas)
  • 12 glas - 899 kronor (74.90 kronor/glas)
Högt glas ur grodperspektiv.


Första ölen jag testar är Martha Krieger, en Spitzenpilsner från det tyska bryggeriet Riedenburgher Brauhaus (importeras av DesinBrew). Den är ekologisk och har en alkoholstyrka på 4.7% och flaskan innehåller 330ml.

Denna Pilz har jag med glädje testat tidigare, men denna flaska innehöll inga glädjeämnen. Den fadda smaken beror troligtvis inte på glaset, snarare på ett måndagsexemplar.

Dagen efter återupptar jag testerna, först ut är en välhumlad amerikansk pils.

PC Pils från amerikanska Founders Brewing, ej ekologisk, har en abv på 5.5% och flaskan innehåller 355ml. Importeras av Wicked Wine. Jag har inte testat den tidigare.
Redan när jag lättar på kapsylen så slår den typiskt amerikanskt citrusiga humeldoften emot mina doftorgan, men det är en angenäm doft.

Väl i glaset så blir inte doften mer återhållsam, likaså är amerikanskheten väldigt påtaglig i smaken.
Ingen klassisk pils, men passar mina smaklökar väldigt väl.

Sista ölen som får besöka mitt nya pilsglas i denna test är en ny svensk samarbetsöl som jag testade under Nöjesguidens Ölmässa tidigare i år.
Imperial Pilsner är den första samarbetsölen som Poppels gjort, tillsammans med Malmö Brewing, också denna är ekologisk. Alkoholstyrkan ligger på 7% och flaskan innehåller 330ml.

En starkpilsner - utöver alkoholstyrkan (7% abv) så är det i mina ögon en stilren klassisk pils. Bra mix av av balanserad beska och sötma.
Virvlande bubblor.

Sista skvätten
Glaset är snyggt, lite väl nätt för min del, midjan ger ett bra grepp och glaset ligger bra i handen. Den smala öppningen fungerar ok både för doft och smak, även om jag tror att starkare pils generellt passar bättre i annan glasform (typ Teku). Att Spitzenpilsen inte funkade skyller jag - än så länge i alla fall - på dålig flaska.
Ett litet estetiskt störningsmoment, ingen av flaskorna fyller upp glaset till kanten - toppen av skummet hamnar några centimeter under glaskanten. Jag ser gärna att skummet når upp till kanten....


Ett glas tre olika öl, tre olika upplevelser! Tack till Sejdelshoppen för att jag fick testa detta glas!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar