måndag 13 februari 2017

Alf besöker Spritmuseum - Rocky-utställningen är en höjdare!

Moderna seriestrippar på ett museum!? Kan det vara något att betala för att se?
Jag säger bara - självklart! Rocky på Spritmuseum är värd att besöka och besöka igen!

Välkomsthälsning!

Jag är ingen standardkund på museum, men just Spritmuseum har jag frekventerat rätt ofta det senaste åren. Initialt givetvis med koppling till utställningen ÖL, men senare också ölbryggan och restaurangdelen. De två sistnämnda är ju inte primärt del av utställningsytan men nog så väl värda att besöka.

Martin Kellermans seriehund Rocky skapades första gånen 1998, och har sedan dess dagligen figurerat i DN under många år, dessutom har ett antal seriealbum utgetts. Jag har följt Rockys öden och äventyr i spridda skurar, men nästan alltid med glädjande resultat.
Arkivskåp - med smakprover från 1973 till 2017
När jag kollar igenom arkivet så ser jag en viss utseendeförändring hos titelfiguren, någon annan som tänkt på det?
I flera små tittrutor hänger strippar som är relaterade till de konstverk som förekommer i rummet

Titt-ruta

Välfylld bokhylla!
I en av "bokhyllorna" känns många album igen från min egen ungdom (jag är några år äldre än Kellerman/Rocky) MAD och Crumb. I den andra hyllan trängs Kellermans samlade verk.
I Ateljen får jag dessutom en intressant inblick i processen för hur stripparna ritas - i ljusbordet visas en film från verkligheten.

Arbetsbänken

Jag får en rejäl 3D-känsla i vissa utstälningsobjekt, både på väggar och i taket.

Min favorit

Tak-målning

Det gäller att ha uppsikt så att du inte missar något, eller trampar på något annat.

Trampa inte på vinylskivorna!
Det är en välfylld utställning, mycket att se och le åt. Allt med Rocky-känsla och stort artisteri, jag blir väldigt glad av att gå igenom utställningen och har för avsikt att återkomma flera gånger under utställningens gång.


Ingen eld i tunnan vid Torpet, bara tom TT-burk

Citat från väggmålning på utställningen, Rocky av Martin Kellerman

Ute i den stora utställningshallen fanns just denna dag en liten bar, där Stockholm Brewing Co serverade sin specialbrygda utställningsöl Rocky Saison (plus några andra av sina flasköl). För en kapsyl (som inköptes i entré-kassan för 30 kronor styck) så får jag ett smakprov av Rocky.
Jag är dock osäker på huruvida denna bardel kommer att vara aktiv under hela uställningsperioden. Denna dag var stenbordet välbesökt att museigäster, som ivrigt testade både Rocky och andra öl från Sthlm Brewing.





Rocky Saison doftar som en ok saison, även smaken får godkänt men jag tycker att kroppen känns lite tunn. Initialt kan mitt intryck påverkats av det faktum att mitt första smakprov kom ur en öppnad flaska. När jag testade ytterligare ett smakprov fick jag det ur en oöppnad flaska, något bättre då. Förutom Rocky Saison så testade jag även Råg Saison.

Ölen kommer - såvitt jag förstår - under årets säljas ute i baren i foajén och även på ölbryggan.

Inträdet till museet kostar i år 120 kronor, men det tycker jag att det är värt, för Rocky på Spritmuseum är en mycket spännande utställning, och jag lär återkomma.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar