måndag 20 februari 2017

Alf besöker - Malmö 2017, inledning

Solig onsdag i Malmö!
Tre dagar i Malmö räcker ju inte långt, men jag hann med så pass mycket att det kommer täcka flera inlägg (plus en recension på annan blogg). Mycket tack vara tips och glada tillrop från kamrater, både i verkligheten och on-line. Programmet blev slutligen rätt fulltecknat, även om jag inte kom över bron......
Flaggar för Alf!
Visserligen så fyller bloggen fem år (startade samma år som jag senast besökte Malmö/Köpenhamn) - men så pass att staden skulle flagga för mig i samband med min ankomst, det hade jag inte räknat med! Med tanke på stora delar av staden är täckt av Balder-skyltar så känns det i och för sig detta mer angeläget.
Utsikt över klarblå Skånehimmel!
Denna ankomstdag hälsade solen mig välkommen till staden, lite kyligt men behagligt. Blev en lagom bensträckare från stationen bort till Best Western Hotel Royal där jag bokat rum för två nätter. När incheckning och rumsinspektionen var avklarad så gick jag återigen upp till stationen för att kolla upp hur bussarna gick.

Norra Vallgatan till höger och Bagersbro till vänster.

Inför onsdagskvällens konsert (som ju var min primära anledning till att besöka Malmö) hade jag lyckats boka in ett - som skulle visa sig bli två - bryggeribesök. Bryggeriet är lokaliserat i industriområdet Sofielund och dit tänkte jag utnyttja lokaltrafiken. Gula linjens buss nummer 141 borde täcka mina behov. Ett stycke 24-timmarsbiljett inhandlades för att täcka mina transportbehov. Men besöket var inbokat först till klockan 16.00 och därför hade jag gott om tid innan jag behövde hoppa på bussen.

Tog därför en sväng ner på stan och letade reda på några av de ställen som skulle besökas under kvällen.
Bästa puben på Balthazargatan, innan de öppnat för dagen.....

Hittade mina två primära mål nästan på samma gata, i ena änden heter gatan Balthazar och i andra heter den Skomakare. Med trehundra meters mellanrum låg där både BrewDog Bar Malmö och Folk & Rock, där James McMurtry skulle spela under kvällen, här finns en recension av den upplevelsen.
Skivaffär, Café och Konsertlokal på Skomakaregatan

Återkom i god tid till busshållplatsen vid Malmö C och valde därför att påbörja min resa till tidigare obesökt område av Malmö, men mer om det i kommande inlägg.

Väl åter i innerstaden och efter att ha dumpat lite varor på hotellrummet frågade jag Mikael i hotellreceptionen om han hade några tips på bra ölställen. En bit bort på samma gata (Norra Vallgatan) hade jag under dagen sett en Tysk-Svensk husmanskostrestaurang (något med Mutter) där det definitivt serverades Bitburger, men det var ju inte riktigt det jag eftersökte (och det var inte heller det tipset jag fick).
Men det var ju Champions League-fotboll på TV (inget som jag tänkte titta på) och första tipset blev O'Leary's eller Harry's, men när vi väl kommit överens om att den sistnämnda var nerlagd (ny ägare är på väg in) så blev tipset istället Fagans Irish Pub och det var ju faktiskt en av pubarna som fanns med på min bucket-list.
Fagans, bakom Bishops Gustav!

Inte för att jag längtade efter en traditionell irländsk pub (det finns det gott om hemma i Stockholm), utan för att jag känner en av de anställda där.
Dr Doyle!
Enligt Mick Doyle så serverades här Malmös bästa Guinness, jag har visserligen inte druckit Guinness någon annanstans i Malmö, men jag tyckte den var ok i alla fall när Mick hällde upp den!
Pulled by Dr Doyle!

Hade tänkt att äta på BrewDog Bar, men glädjen att återse den skäggige irländaren gjorde att jag valde att käka en traditional Irish Stew på Fagans istället.
Jag hann med ett hastigt besök inne på BrewDog Bar, då Mick avslöjat att en annan gemensam Stockholm-bekanting befann sig där just denna dag. Men när jag var där var han upptagen med annat, men jag framförde en hälsning via barpersonalen.

Efter spelningen på Fock & Rock så återvände jag till Balthazargatan och då kom Affram fram och hälsade!

I slutet av bardisken - Affram!
Jag valde att avsluta kvällen ölmässigt här med en Book of Records från Beerbliotek, en lagom och god avslutning innan jag återvände till hotellet för sömn och vila inför nästa dags planerade utflykt till Landskrona och Möllevången, mer om det i kommande inlägg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar