söndag 24 april 2016

En fatlagrad svensk Barley Wine

I fredags - 22/4-2016 - så kom den då äntligen. Ölen som många med mig längtat efter sedan den dök upp på Man in the Moons 20-årskalas - Bötet Barley Wine Bourbon från Nynäshamns Ångbryggeri.

Jag hade ju förmånen att testa den redan förra veckan - på fat, passande nog just på Månen. Men skulle den funka också i buteljform?
1 flaska från fredagens haul.

Jag var på bolaget i fredags (hängde på låset) och köpte då "bara" 4 flaskor. Men när jag testkörde den på fredagskvällen insåg jag direkt att antalet var otillräckligt för mina behov. Följaktligen fick det bli ett återbesök i butiken vid Torsplan på lördagen - då köptes ytterligare 4 flaskor.

Under lördagskvällen öppnades ytterligare en flaska och i samband med denna provning togs en del bra bilder.
Cirkulärt gruppfoto - hedersvakt av 7 flaskor.


....där står flaskorna på rad....





Vad tycker jag då om Bötet Barley Wine Bourbon? Trots den saftiga prislappen - 44.60 kronor för 250ml (nästan 180 kr/liter) så är den prisvärd. Har testat den i 2 olika glas - i fredags i mitt teku-liknande glas och på lördagen i Barrel aged-glaset från Spiegelau. Bägge funkar - som väntat - mycket bra. Själva ölen får en lite tyngre spritighet (10% abv) i doften, men på intet sätt överväldigande. Smakmässigt är den klart jämförbar med jubileumsölen, vilket duger för mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar