tisdag 6 oktober 2015

En Beer Makers Dinner - med delar av London Craft

Precis som i fjol så hade Spendrups lyckats locka ett gäng London-baserade hantverksbryggerier till Stockholm Beer & Whisky Festival. I år bjöd de även in till en Beer Makers Dinner med representation från två av dessa bryggerier - Fourpure och Crate.
Lokalen där middagen skulle hållas var Nytorget 6 och datumet var satt till onsdagen den 23 september med start klockan 18.30. Jag brydde mig inte om att åka hem efter jobbet utan tog den långa vägen dig, men kom ändå (som vanligt) i god tid och kunde därför välja plats först.

Jag fick snart välbekant sällskap även även om det dröjde innan jag kom på varifrån jag kände igen dessa 2 norrifrån kommande gentlemen - de visade sig att vi sågs på SBWF2014 och att det givetvis var ivriga läsare av min (denna) blogg. Efter det anslöt även Manker till vårat sällskap. När så väl middagen körde igång satte sig en engelskspråkig herre vid vårt bord, han hade smugit omkring inne i restaurangen under hela tiden jag varit där och nu visade det sig vara Dan från Fourpure, som dessutom serverade mig en Session IPA i London Calling-montern 2014 - många bekanta ansikten!

En mycket välkomponerad meny med bra dryckesalternativ. Listan (se nedan) har jag fått från arrangören, jag vill dock minnas att jag drack Crate Stout till Planksteken - för övrigt en mycket bra kombination.

  • Grillade knivmusslor med citron och persilja - Fourpure Pale Ale
  • Baconlindad pilgrimsmussla med krämig vitlök, het krabbvinegrätt och potatispuré med sparris - Crate Pale Ale
  • Friterade tuppvingar med japansk majonäs, koriander & valnötter - Fourpure  Session IPA
  • Bondfågel med ljummen höstkål, brynt kycklingsky och granatäpple - Crate IPA
  • Plankstek a´la Nytorget med grillad biff, lardogrönt, bearnaisesås och duchess - Fourpure IPA 
  • Rotigrillad porchetta med rostat fläskkött, söta kantareller och syrlig rotselleripuré - Crate Sour
  • klassisk ostbricka med olika ostar, söt marmelad, krispiga grönsaker och salta blandade kex - Fourpure Beartooth och Crate Stout  

Tupplår och resterna av Planksteken

3 av de totalt 8 öl som testades under kvällen. Crate Stout - i mitten - var mycket god.

Efter detta gjorde jag ett tappert försök att hinna upp till Meatballs for the people, men de hade precis stängt när jag nådde fram strax före klockan 22.00. Det fick bli premiärbesök där 1½ vecka senare istället, med mer öl från både Fourpure och Crate - och givetvis köttbullar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar