onsdag 21 oktober 2015

Alf testar - 2 nya ölställen på Kungsholmen


Andelen bra ölhak på Kungsholmen (där jag jobbar till vardags) har inte varit särskilt stor, men under hösten så har det tillkommit åtminstone 2 stycken som ser rätt lovande ut, bägge två på samma gata.

Jag la redan i somras märke till att den lokalen (Scheelegatan 12, snett över gatan från Rådhuset) som tidigare huserade Terrenos Vinotek var på väg att bli en pub istället, skyltar var uppsatta på fasaden och stoltserade med namnet Old George Inn. Skyltfönstret var övertäckt med brun papper, men skyltarna antydde ändå att det skulle kunna vara något i ölväg. När jag tidigare idag passerade förbi så såg jag att de numer slagit upp dörrarna, bruna pappret var borta från fönstret och jag kunde spana in genom detsamma (de öppnar inte förrän klockan 16.00) och se vad som fanns på fat. Såg inget jättespännande men tyckte mig skymta en kranlapp med Sierra Nevada-loggan på - troligtvis Pale Ale. När jag snabbt ögnar igenom menyn som finns på utsidan får jag en känsla att ÅBRO är huvudleverantör.



När jag något senare var på väg ut ur livsmedelsbutiken en bit bort snodde jag åt mig ett exemplar av lokaltidningen Vårt Kungsholmen för att ha något att läsa på lunchen. I veckans nummer fanns bland annat en recension av Nya Carnegiebryggeriets lunchservering (godkänt med guldkant). Men framför allt en kort artikel - med rubriken "Rotisserie och finöl......" om en ny krog på Kungsholmen - Chicken bar, återigen med Scheelegatan som adress, fast nu nummer 20 (jag passerad den adressen på väg till livsmedelsbutiken....). De öppnade första helgen i oktober.
Efter att ha läst artikeln så tog jag mig en sväng förbi CB och fick en kort introduktion till deras verksamhet av Camilla och Anna.
Det är gänget bakom Wicked Wine som utökar sin närvaro på kvarteret (driver ju hotellbaren på Amaranten som ligger runt hörnet). De kommer företrädesvis servera just kyckling (både lunch och middag) och till den så kan du välja bland ca 100 olika hantverksöl - 5 stycken fatölskranar, just nu  Sierra Nevada och Founders och en välfylld flaskkyl.

Efter jobbet så tog jag beslutet att göra en snabbrunda utmed Scheelegatan. Startade hos gamle George, som öppnade i fredags och fortfarande hade den friska "ny-bar-doften". En rätt trevlig interiör typ klassisk brittisk pub. Långsmal lokal som ändar i en uteservering på innergården (inte säsong för det just nu, men nästa år). I nuläget finns 8 fatölskranar, men vad jag förstår av bartendern så är utökning påtänkt. En ensammen flaskkyl och några hyllor med whisky/sprit flaskor. ÅBRO är som sagt var huvudleverantör, men det innebär bland annat att det finns utrymme för Sierra Nevada - de köps in av Åbro från Wicked Wine - och även en del Fuller's (London Pride och Black Cab Stout finns nu på fat). Det lockas med After Work, husets burgare och en 50cl ÅBRO-öl för 185 kronor.


Jag lär knappast bli någon stammis, men några ströbesök - särskilt om de får in något ur Åbros ekologiska sortiment..... Bryggmästarens Ekologiska ska finnas tillgänglig.

Efter det var det bara en kort promenad bort till #20 - Chicken Bar, på vägen tog jag beslutet att köpa med mig lite middag hem därifrån. I väntan på att min Take Away skulle bli klar så tog jag mig en öl i baren (även om det är en restaurang så är det ok att bara droppa in för en bira). Hade tänkt mig att ge Sierra Nevada Hop Hunter en chans till (första intrycket på SBWF var inte bra) på fat, men det blev en flaska istället. Vet inte om temperaturen var beräknad eller om det var en slump/olycka att den inte var kylskåpskall - men det var en mycket behaglig serveringstemperatur - något som nog också påverkade mitt omdöme av själv ölen.


Interiören på CB är av mer modern stil, lite mörkt men rent och snyggt. Ett långbord utmed öl- och vinkylen, plus ett antal mindre (4 pers) bord utmed fönstren. Grillen är öppen ut mot restaurangdelen, gästerna ser hur själva tillagningen går till. Baren - där jag satt - har fyra höga barstolar i rostbrunröd matt metall-färg (inte bekväma), inbjuder inte till längre barhäng, men det är nog inte heller tanken.
Foto lånat från Camilla.


Jag beställde med mig en kvarts-kyckling med rotstrips som tillbehör, till detta fick jag också 4 små såsbyttor, curryn-mangon var mycket god. Det blev en lagom middag för min del hemmavid.
Flask- & vinkylarna

Chicken Bar är ett ställe där jag kan tänka mig att gå till kvällstid, käka god kyckling och dricka god öl i trevligt sällskap. Jag lär inte bli stammis här heller men en potentiellt återkommande matgäst.
Detta Collage är lånat från Chicken Bar på Facebook
Länk till hemsida; www.chickenbar.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar