söndag 16 juni 2013

Försenad födelsedagspresent levererades på Sorbon igår!


http://www.sorbon.se/bilder/grafix/logos/sorbon_%2Cmbg1.jpg

Förra året så fyllde ett par av mina bästa vänner jämt, jag lyckades dock missa Mauds (ena halvan av paret) kalas i september - och lovade därför att jag skulle bjuda henne på ett krogbesök. Då paret bor ute på Ekerö så tyckte jag det vore trevligt att äta och dricka gott på Sorbon - som ligger strategiskt välplacerat ungefär mitt emellan våra bostäder. Givetvis fick också den andra halvan av paret - Björn - och systern Anita medfölja.
Efter många om och men så fick jag äntligen ändan ur vagnen och bokade bord till starten av Sorbons Flying Dog Tap Take-over vecka - det vill säga lördagen den 15 juni (nästan ett år efter hennes födelsedag).

Jag var som vanligt ute i god tid och anlände därför en halvtimme innan bokningstidens början, för att pelja läget och sätta blommorna i vatten, och givetvis testa en av fatölen - det blev en sådan här;
X USA Pils
Men rätt snart fick jag sällskap av mina vänner och jag gav mig själv hedersuppdraget att välja varsin öl. Till historien bör tilläggas att ingen av dessa tre vänner är någon stor öldrickare, utan föredrar generellt vin. Efter endast ett internt glasbyte så satt vi nöjda och studerade den USA-inspirerade menyn (viss skillnad i jämförelse med den som ligger på Sorbons hemsida). Björne tog en New York Bagel medans damerna delade på en korg med Nachos så tog jag in en egen - det hade nog räckt med en sådan korg vid vårt bord, för de var STORA korgar!
Björn, Maud och Anita
Lika stora som korgarna var - lika goda var de! Till varmrätten funderade Maudan på att beställa in husets "stora" Burgare - The Monster, men klokt nog så valde hon och maken en något mer normal size av Burgare, Anita valde en vegetarisk rätt medans jag tog in en Miss Piggy, till vilken jag valde att dricka en IPA från Peak Organic på flaska, resterande sällskap höll sig till Flying Dog (fat och flaska).
Miss Piggy

Maten, ölen, sällskapet, personalen och omgivningen allt var mycket bra - ja vi hade ju till och med tur med vädret, fast de förstnämnda hade ju inget att göra med tur.

Björn Party-fejjar!

Anita njuter av de svenska kaffet.
Själv drack jag - och Björne - en Gonzo till efterrätt istället för kaffe!
Maud & Anita var lite skeptiska till mitt val av "kaffe".
Jämna år plus några månader, det syns knappt!
Det är alltid lika trevligt att träffa dessa Ekerö-bor. Det visade sig att Maud och Björn hade varit i lokalen tidigare, på den tiden när det var (Pan-) Pizzeria - då bodde de några stenkast därifrån i deras första gemensamma lägenhet (för typ 5 år sedan..... ;) .

Det var 4 mätta och mycket belåtna gäster som lämnade Sorbon och begav oss hemåt i den ljumna sommarkvällen. Stort tack till personalen på Sorbon - alltid lika trevligt att bli servad av er!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar