fredag 14 juni 2013

RECENSION #102 - St Eriks Amber Ale


Min första recension av en öl brygd av Jessica Heidrich på St Eriks Bryggeri. Skälet till detta.kan nog åtminstone delvis tillskrivas det faktum att jag inte varit överdrivet förtjust i det jag tidigare testat av hennes brygder, med 2 undantag. Den svarta IPAn som kom i höstas och årets Påsk-DIPA – som bägge 2 var mycket angenäma. 
Denna testade jag med glädje första gången i samband med ett besök hos Galatea.

BRYGGERI; St Eriks Bryggeri
ÖL; Amber Ale
TYP; Amber Ale
NATIONALITET; Svensk
BATCH; 518
BÄST FÖRE; 2014-01-28
IBU; (medel/hög)
ALKOHOL; 4,5%
FÖRPACKNING; Flaska
VOLYM; 33cl
PRIS; 15,90 (48,20 kronor/liter)
INKÖPSSTÄLLE; Systembolaget, Passagen
INKÖPSDATUM; 2013-06-01
TESTDATUM; 2013-06-14

GLAS; Shaker, 40cl – funkar ok.


DOFT En väl tilltagen rostad maltighet men också en del kolasötma, här finns också en angenäm andel hasselnötter.
(7 av 10)

UTSEENDE Stilrent ljus och klar bärnsten, påminner en del om väl utspädd jordgubbssaft. Skummet är mjukvitt men tunt, lämnar en persienn utmed glaset insida som dock snart försvinner.
(3 av 5)
SMAK Även här har malten en framskjuten position, men här finns också antydningar till både kaffe och citrus.
(6 av 10)
 

MUNKÄNSLA Små och snabbt försvinnande bubblor, en lätt kropp men med en hyfsad kick i efterbeskan.
(3 av 5)


SAMMANFATTNING Det här är en mycket trevlig maltig öl, som säljs till ett bra pris och finns i tillsvidaresortimentet på systembolaget. Jag kommer definitivt köpa och dricka den igen!
(14 av 20)

GENOMSNITTSBETYG; 33 av 50
(3,3 av 5)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar