tisdag 25 december 2012

RECENSION #75 - Mohawk/Sigtuna Midvinternattens Mörker 2010



År 2010 gjorde Stefan Gusafsson en julöl i samarbete med Sigtuna Brygghus, den kallades ”Midvinternattens Mörker” och hade premiär lagom till julen 2010. Den blev för min del en episk upplevelse, som satt sina spår på mina tankar kring julöl allt sedan dess. Förra året (2011) var det på väg en ny upplaga – denna gång brygd hos Browerij de Proef, men det dök tyvärr aldrig upp på den svenska systembolaget (undra om det finns några flaskor i omlopp?) på grund av…….? 
Jag har dock en flaska kvar från de gyllene året 2010, men hur smakar den i år? 
Så här tyckte jag när jag testade en flaska 2011; Alf_loves_Bigfoot jämför MNM2010 med God Jul 2010 på BSF

BRYGGERI; Mohawk/Sigtuna Brygghus
ÖL; Midvinternattens Mörker (MNM
TYP; Julöl/Winter Ale
NATIONALITET; Svensk
BATCH; 2010
BÄST FÖRE; 2011-10-01
IBU; medel (hög)
ALKOHOL; 6,2%
FÖRPACKNING; Flaska
VOLYM; 50cl
PRIS; 29,90 (59,80 kronor/liter)
INKÖPSSTÄLLE; Systembolaget, Landsvägen, Sundbyberg (2011)
TESTDATUM; 2012-12-24

GLAS; SBWF2012, Funkar OK!

Vintage
DOFT Lätt igenkännlig på sin rejäla dos av ingefära, kardemumma och kryddnejlika. Inget som tyder på att lagringen skulle inverkat negativt på upplevelsen.
(9 av 10)

UTSEENDE Röd brun-svart-färgad klar vätska med viss transparens. Skummet är ljust beigefärgat, men lämnar ingen rejäl krona, bara en tunn slöja som dock följer med hela vägen ner.
(4 av 5)

SMAK Torra julkryddor – förutom de som redan nämnt så finns här rester av kanel och något mer som jag inte riktigt kan sätta fingret på. Saknas gör apelsinerna/Citrusfrukterna, de var aldrig särskilt framträdande tidigare men saknas de helt.
(6 av 10)

MUNKÄNSLA En torr beska stramar upp mina kinder, det finns också en hel del högintensiva kolsyrebubblor som gör sig påminda. Den har tappat en hel del fyllighet, nu känns den väl tunn.
(2 av 5)
SAMMANFATTNING Detta (kortlivade) lagringsprojekt har inte fallit ut tills min fördel., något som eventuellt kan skyllas på att jag själv inte styrde över förhållandena under vilka den initialt förvarades. Men den är ändock en klart godkänd julöl också 2012, om än inte jämförbar med när den var färsk.
(12 av 20)


GENOMSNITTSBETYG; 33 av 50
(3,3 av 5)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar