onsdag 19 december 2012

RECENSION #70 - Great Divide Hibernation Ale



Det är dags att gå i Ide!

BRYGGERI; Great Divide
ÖL; Hibernation Ale
TYP; Julöl / English Style Old Ale
NATIONALITET; USA
BATCH;
BÄST FÖRE; 2013-10-01
IBU; medel (hög)
ALKOHOL; 8,7%
FÖRPACKNING; Flaska
VOLYM; 35,5cl
PRIS; 29,90 (84,20 kronor/liter)
INKÖPSSTÄLLE; Systembolaget, Norra Stationsgatan
TESTDATUM; 2012-12-19

GLAS; AOÖF2012, funkar sådär. Vet inte om det är den mjuka uppslagningen  som orsakar bristen på skum.


DOFT Redan när jag lättar på kapsylen så dyker den upp – juldoften! En tjock skiva vörtbröd med ett tunt lager marmelad av aprikos och apelsin. Lägg på en klick kladdig kola så har du det hela!
(8 av 10)

UTSEENDE Mörkt rödbrun karamellig vätska, lätt dimmig – mycket vacker, men skummet är obefintligt och lämnar inget efter sig.
(4 av 5)

SMAK En tunnare skiva kavring men fortfarande med inslag av fruktig humle och lätt malt. Halvmörk choklad och en bra dos vanilj.
(8 av 10)

MUNKÄNSLA Lagom blandning av bitsk beska och små intensiva kolsyrebubblor. Den fyller min mun utan att vara påträngande och ligger kvar precis lagom länge.
(5 av 5)


SAMMANFATTNING En årets stora positiva överraskningar för min del, har aldrig ogillat den, men heller aldrig riktigt fullt ut känt att jag kunnat uppskatta den. Men årets version funkar alldeles utmärkt. Jag har dock svårt att måltidsplacera den – kanske med efterrätterna eller en välfylld osttalrik.
(15 av 20)


GENOMSNITTSBETYG; 40 av 50
(4 av 5)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar