måndag 31 december 2012

Mina Favoriter 2012

Under 2012 har jag säkert slagit alla tidigare personliga rekord vad gäller både inköp och drickande av öl. Antalet inköpta ölförpackningar har ökat, men kanske framför allt kvalitetstänket i samband med inköpen - vilket ju också pressat upp kostnaderna. Jag har inga fullständiga uppgifter om årets inköp och har inte heller några uppgifter från 2011 (eller tidigare år) att jämföra med - men jag är rätt säker på att årets konsumtion är den största i mitt liv.
Men mer om det när jag under morgondagen går igenom statistiken för inköp och krogkonsumtion dels för december månad men också den totala.

Idag tänkte jag lista de öl som jag tyckt allra bäst om under året som gått, flera av dem har - trots att de är nyheter för året/mig - blivit något av personliga favoriter!



ÖVERRASKNINGARNA;

Thornbridge Jaipur – var för mig ett helt otestat kort när jag köpte ett smakprov på SBWF2012, sedan dess har jag testat den på fat och flaska. Att denna guldklimp dyker upp i standardsortimentet i april är en gudagåva! Denna blev toppölen av alla de nya brittiska ölen som jag testat under året.
Sigtuna Triple Hop Weizen – Jag hade druckit - till och med uppskattat – en del veteöl innan jag testade denna. Men Emil Lindéns skapelse slog undan fötterna på mig på ett väldigt oväntat sätt.
Sigtuna Equilibrium Scotish Strong Ale – återigen en skapelse av Emil, också denna lyckades att slå mig med häpnad. Den svenska öl som fick högst betyg bland de öl som jag recenserat under 2012.
Brekeriet Roken – möjligtvis är det så att ölen vinner bonuspoäng på det faktum att bröderna Ek är så gemytligt trevliga. För hur ska jag annars kunna förklara att en rököl (omän mild sådan) som är brygd med vild belgisk jäst hamnar på min topplista?
Omnipollo Mazarin, Nebuqadnezzar & Free Beer - Henok Fentie Feinte är inte Sveriges förste flygande bryggare, jag tycker inte ens att han är den bäste. Men han har under året skämt bort mig med några trevliga öl och dessa tre kanonöl.

APA/IPA

Mikkeller/de Proef/Brill K:rlek Höst-Vinter – jag gillade Vår-Sommar, men den sanna kärleken fann jag i Höst-Vinter.
Napa Smith Organic IPAhänger inte riktigt med de stora pojkarna, men den är ”organic” och det extra stilpoäng i min bok!
Ska Modus Hoperandi – godare burk-bira är svår att hitta, i alla fall ibland IPA. Dessutom mycket lätt-tillgänglig och billig.
Stone Ruination – svårare att få tag på, men snäppet vassare (än Modus).
Stone 16th Anniversay – årets enda fullpoängare, en perfekt DIPA.
Bouleward Smokestack Double-Wide IPA – bara “en av de godaste DIPA jag druckit.

PORTER/STOUT

Mohawk Black Rocket Porter – med stor glädje kunde jag avnjuta denna både på fat och flaska under året. Inte heller denna platsar riktigt bland de tyngre pjäserna, men förtjänar en plats på min lista.
Browerij de Molen Rasputin – holländarna har försett med så många härliga smakupplevelser under året, Rasputin var en av de bättre.
Goose Island Bourbon County Stout – de flaskorna/årgångar jag testat (på Monk’s Cafe) har varit helt gudomliga.
Brooklyn Black Chocolate Stout – den var lika god som den var billig.
Flying Dog Kujo Imperial Coffee Stout – jag är inget kaffedrickare, men i denna form så är det riktigt gott!
Oskar Blues Ten Fidy Imperial Stout – en Imperial Stout på burk!? Det funkar alldeles utmärkt. Min stora favorit under årets Allt Om Öl Festival.

BARLEY WINE
Sierra Nevada Bigfoot 2012 – givetvis måste Storfot vara med i min sammanställning. Även om den inte ger mig samma extrema kick som den gjorde för några år sedan så är det likafullt en sanlöst god öl.

Saknas på listan gör tillexempel öl som dessa tre favoriter från SBWF 2012;
Nynäshamns BlIPA Dundermörker
Port Brewing 4th Anniversary Ale
Ska Steel Toe Stout
Men då jag med ett undantag endast druckit smakprov av dessa så platsar de inte riktigt.

Jag har lyckats samla ihop ett dussin av dessa öl och 1 av vardera tänker jag konsumera under nyårsafton. Jag har flera sorter hemma (dock inte alla) men just antalet 12 känns rätt passande ett år som detta (nästa år blir det 13 stycken).

Edit - jag har i efterhand insett att jag i detta inlägg namngett en av bryggarna på ett felaktigt sätt, har nu korrigerat detta - Sorry!
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar