måndag 15 april 2019

Alf testar - nya GIL-ölen, Störd Stark

Någon som kommer ihåg CP-ölen?


Nu kommer fortsättningen, både som Folk- och Starköl. Någon kanske stör sig på det, som jag till exempel.....

I samband med "En öl- och whiskymässa i Göteborg i helgen så lanserades två nya öl! Dessa två är den logiska fortsättningen av GILs första öl, CP-ölen som släptes 2013 (tydligen finns det tidigare efterföljare som jag missat eller glömt, Retard Beer!?).
Stört Folk och Störd Stark heter dessa öl, brygda hos Beersmiths, en ligger på 3.5% och den andra på 5.3%, ni får själva lista ut vilken öl som är vilken.
Folk ska enligt beskrivning vara en fruktig IPA, med inslag av citrus, grapefruit och blommighet. Jag har dock inte testat Folk själv än och kan därför inte lämna någon mer personlig beskrivning.

Jag såg en blänkare om Stört Folk på Facebook förra veckan, den släpps i början av maj månad, lokalt hemma i Göteborg, ska senare få större geografisk spridning via Axfood-butiker (Hemköp och Willys) runt om i landet.
Samma dag stötte jag på Störd Stark i verkligheten som fatöl på Ölstugan 1892 Tullen. Då blev det bara ett litet smakprov (mycket och väldoftande skum).

Jag avvaktade dock fullskalig provsmakning tills i fredags, då blev skumkronan mer normal och doftsensationen inte fullt lika fantastisk. Att de skiftat (jämför med CP-ölen) stil från ale till tysk lager spelar givetvis in för mina smaklökar. Försöker jag bortse från detta så får jag nog ändå tillstå att det är en välgjord tysk lager i Dortmunder-stil.




Störd Stark släpps på Systembolaget den 2 maj 2019.

Två lånade bilder ur Press-releasen.

Anders Westgerd, GIL
Text kopierad ur press-releasen;

- Det är riktigt rubbat att man i samhället inte tar större ställning för funktionsnedsattas rättigheter och möjligheter. Varför är det okej att det finns en grupp människor som utestängs från att delta i samhället? Vem vill tillhöra den gruppen? Det är inte direkt så att vi valt den här situationen. Den är för det allra flesta en slump orsakad av något ingen kan rå på, säger Anders Westgerd.

SOM FOLK ÄR MEST

GIL driver vid sidan av sin ordinarie verksamhet (personlig assistans) opinion för att synliggöra personer med funktionsnedsättning och minska olika typer av diskriminering mot denna grupp. Fokus ligger på att synliggöra problem och fördomar på ett sätt som provocerar till samtal och eftertanke.

- Mest är vi vanligt folk som gillar att dricka en pilsner då och då. Det händer att vi går på bortamatch, drar till parken eller köper en ny Gucci-väska. Ibland är vi förstås förjävliga, svär och vaskar. Vi är lite som folk är mest, konstaterar Anders Westgerd.  [slut citat]
För min del är tanken med just denna öl nästan viktigare än själva smakupplevelsen, inte för att jag skulle stödja detta om ölen dålig (vilket den ju inte är), men visst hjälper det till när det finns en bra tanke bakom själva projektet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar