tisdag 23 april 2019

Alf reser - med Finlandsfärjan Viking Rosella

Detta inlägg är lite inspirerat av min bloggarkollega Magnus "Ofiltrerat" Barks inlägg om hans senaste resa, med Birka.

Jag hade inte åkte Finlandsfärja på säkert minst 15 år, men i december förra året började en nybliven kusin flagga för att hon ville att jag skulle hänga på en snabbvända ut på Ålands Hav. Äta god mat och dricka gott, handla taxfree och njuta. Det blev inget av under jul- och nyårshelgen och det dröjde en bit in på vårkanten innan resan väl bokades, med Rosella.
Bild lånad från Viking Lines hemsida

Inför resan hade jag besökt Vikings hemsida för att närmare bekanta mig med vad det hade att erbjuda.
Taxfree-shopen hade en del intressanta grejer, Stallhagen, Malmgård och  Open Water tänkte jag mig att kunna köpa några exemplar av, dock verkade det som att burkar bara såldes i "kollin" om minst 12 stycken. Hittade även en ekologisk Gin, från Norrtelje Brenneri, som var hundra kronor billigare än på bolaget!

Rosellas sida skröt de med att deras pub/bar var nyrenoverad.
Bar Voyage är den naturliga samlingspunkten ombord på Rosella. Det är här det händer. Det dansas, det snackas – och det skålas för stort och smått. Stämningen är på topp sju dagar i veckan, med livemusik och artistuppträdanden. Dessutom har baren nyligen fått ett nytt utseende och är nu luftigare och mysigare än någonsin!

Bilden som erbjuds som bevis för detta ser ut så här.
Voyage!

Nåväl, denna resa var ju kort och primärt tänkt som en god måltid i trevligt sällskap med kusinen som jag inte träffar särskilt ofta.
Den långa fredagen den 19 april så begav jag mig norrut mot Norrtälje för att ansluta mig till kusinkaravanen mot Kapellskär. Resan var bokad med måltid, utan hytt (däckspassagerare?) och var därför hyfsat billig, inklusive bussbiljetten till Kapellskär.

Jag gjorde mig inga större förväntningar på några större smakupplevelser dryckesmässigt....

I samband med intagande av smörgåsbordet så besannades mina farhågor om dryckesutbudet, det fanns minst två olika sorters vin-kranar, men bara en sorts öl, Lapin Kulta.

Det fanns ett urval av andra drycker som kunde köpas separat, men när jag snabbkollade igenom flaskkylen så var det ändå inte särskilt imponerande, minst en flaska från Lapin Kulta.
Jag valde att dricka Pepsi Max som måltidsdryck.
Matmässigt var utbudet klassiskt, flera goda sillar och strömming däremot var lax-utbudet mindre.
Sill och potatis
På varmrättssidan så var det potatisgratäng som såg rätt lovande ut, men som inte föll mig i smaken alls. Goda köttbullar, lamstek och fläsksida, krabbkakor och inte minst den härliga korven. Det räckte mer än väl för att mätta min stora mage.
Vi hade dessutom ett mycket trevligt fönsterbord.
Utsikten

Efter måltiden splittrades gruppen upp, några valde shopping, andra att uppsöka baren, själv valde jag att redan nu besöka taxfree-shoppen. Mitt primära mål där var en Gin-flaska från Norrtelje Brenneri. Den sektionen av Gin-hyllan var dock tom när jag kom dit, men med personalens välvilja så plockades det från påfyllning och jag fick min eftertraktade flaska (mer om denna gin i kommande inlägg). Glädjande ur ölperspektiv var att de pushade lite extra för Rödskägg, en Amber Ale från det åländska bryggeriet Open Water. Det fanns ett hyfsat utbud av hantverksöl, men jag valde att satsa helt på de närproducerade lokala produkterna, förutom ovan nämnda så fanns även öl från Malmgård och Stallhagen. Glad i hågen lämnade jag butiken med mina inköp, först då inser jag mitt misstag. Nu skulle jag få släpa runt på min påse under resterande dryga 3 timmar hyttlösa resa. Det finns visserligen låsbara skåp som jag kunde ha hyrt, två stycken 10 kronors mynt var dock inget jag hade skramlandes i fickan. Det funkade ändå rätt smidigt, jag kunde parkera min bag vid vårat loungebord i Voyage-baren.

Fatölsutbudet i denna bar var det samma som vid buffébordet, bara Lapin Kulta. Däremot fanns det större valmöjligheter i flaskkylarna, tre olika Oppigårds, IPA från Lagunitas och London Pride bland annat.


Oppigårds Norn och en Gamel Dansk!

Thurbo Double IPA, med Plantations 20 anniversary.
Underhållningen i två-våningsbaren Voyage bestod denna eftermiddag/kväll av ett dansband, som körde överaskande bra mix av gamla pop-hits och mer klassiska dansbandslåtar. "My name is Luka" har ju aldrig hört i deras version. Det var hyfsat mycket folk uppe och dansade under kvällen och mina tankar vandrade plötsligt in på en låt med Peter Carlsson och de Blå Grodorna, "Tors röda skor", men den låten fanns inte med i detta bandets repetoar.

Inte min kundvagn!

Solnedgång över Stockholm.

Champagne!

Via Viking Lines direktbuss så anlände jag till Cityterminalen i Stockholm strax före klockan nio på långfredagens kväll. Vi hade en himla tur med vädret, även om Skärgårdshimlen var lite blådisig, så var det kav lugnt på havet denna eftermiddag.
Jag hade en mycket trevlig resa, gott sällskap och god mat, hyfsat god öl och några potentiella klipp i Taxfree-butiken.
Stort tack till kusinen Annelie som arrangerade det hela, alltid lika kul att träffas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar