onsdag 15 april 2015

Växjö ölfestival 2015 - så blev det!


Loggan på glaset, Duggish Kerstmis i glaset
Väckarklockan ringer redan klockan 04.30 (90 minuter tidigare än den brukar på vardagar för att gå till jobbet). Det är lördag morgon och jag ska åka "nattbuss" till Sthlm Central för att hinna med tåget som avgår strax efter 06.00. Normalt sett hade det nog funkat sådär, men nu var jag rätt peppad - jag skulle ju på ölfestival!
Den lilla packning jag ska ha med mig packade jag redan kvällen innan i axelremsväskan (portföljstorlek). Excel-ark (i pappersformat) och några pennor för att kunna göra anteckningar "manuellt". Surfplattan och mobilen är bägge fullt laddade (lärde mig av misstaget förra året) och 2 stycken laddare med mig. Men några frågetecken fanns ändå kvar.
  • Men ska jag ta med mig ett par shorts - det kanske blir lika varmt som förra året..... 
  • Kommer tåget gå som det ska (som tåg inte alltid gör)? 
  • Ska jag skita i Växjö, gå och lägga mig igen och sova några timmar innan jag rör mig mot Hökens Gata 3? (därmed slösa bort dyrköpta tågbiljetter, som ej går att om- eller avboka)

Jag kör gärna Sträng-modellen "både hängslen och livrem" och satsade därför på att vara i god tid (30 minuters marginal) framme vid centralstationen. Men det kom ingen buss så jag tog en taxi istället, det är ju rätt smidigt det med..... Resan ner var i övrigt utan missöden.

Jag kom fram till festivallokalen - Kök 11 - i god tid till mitt bokade möte med Robert Helberg, jag lyckades till och med få honom att sätta sig en stund mitt i slutförberedelserna.
Vi pratade inte så mycket om själva festivalen, mycket kom att handla om utvecklingen av Helbergs Humle inte minst lanseringen av en skäggolja med humle i.

Som medlem av "Pressen" kunde jag följa de sista förberedelserna inför öppnandet, och strax före 12.00 så öppnades dörrarna och besökare strömmade in i lokalen från det soliga men blåsiga vädret på utsidan.

Biljetterna till bägge passen var slutsålda och 400 personer samtidigt i lokalen blir emellanåt rätt trångt och varmt. Alla sålda biljetter checkades dock inte in, det var ju rätt mycket i Växjö denna helg (hockey-final och besök av TV4s IDOL, dessutom hände det stora saker i både Stockholm och Köpenhamn samma dag).

Jag hade ju studerat dryckeslistan och visste vad som skulle finnas - några överraskningar dyker det givetvis upp. Min tanke var att börja lätt och gärna lokalt/småskaligt.

Valde att starta dagen hos Kvarnagårdens Bryggeri - som hade en folköl som klassades som en Engelsk Mild. Och mild var den onekligen Folklig Ale, för mild för min del, men deras Imperial Porter var ok och Janus var en bra Black IPA.
I montern bredvid stod Kabinet Brewery/Sweden, när jag kollade deras lista så fastnade jag för Brrkaaa - mest för det skojiga namnet (som tydligen betyder skäggig man på Serbiska). Men redan här dök vad som skulle komma att bli en av festivalens största positiva överraskningar upp. Det var inte bara namnet (och etiketten - mustasch-prydd av någon anledning) som var roligt. Ölen var mycket rolig - läs god! Dessutom testade jag deras Supernova, den var snäppet bättre ändå! Kabinet Brewery ligger i Serbien - min första öl därifrån!
Supernova
I samma hörna huserade Klackarbacken, deras Brown Ale var också den mycket god.
Och bredvid stod Trädskogens bryggeri och äntligen fick jag testa deras öl, först ut var Sorbus Hallon, den var lite off i doften men smakade som den skulle. Quercus var rakt igenom GOD helt enkelt. Deras standardversion av Robur var nice, men den fatlagrade versionen förhöjde inte smaksensationen alls för min del. Jag körde en paralell tillsammans med min bloggar-kollega Andreas från Ölresan.
Andreas kör paralell-Robur!
Bland nyheterna fanns ju också Skäggalösa (även om 2 av 3 medarbetarna var rätt skäggiga, den tredje var tjej), kul att testa - men deras Honey Ale var en rejäl besvikelse, men Portern var däremot klart godkänd.
Krösabira från Kallebryggeriet var en udda fågel, med mycket och kompakt skum - men en distinkt doft och angenäm smak så blev det ändå en positiv upplevelse.

Två "nya" importörer/distributörer gladde också med sin närvaro. Enjoy Wine hade med sig en samling sköna flaskor från Baladin, men mest intressant var ändå Munkebo som hade bryggmästaren Claus Christensen på plats, deras Ragnarok var mycket god.
Original Brands Stockholm hade också det med sig italiensk öl, Brewfist (2 st som jag testat förrut, Bifficio del Ducato och Birrificio Grado Plato. Ducato har jag testat tidigare med stor glädje - nu passade jag på att testa deras Violent Femme som inte slog undan benen på mig, men en godkänd saison. Från Grado Plato blev det en Chocoarubica, inget mästerverk men definitivt småtrevlig.

Jag hörde efteråt att både Kabinet Sweden och Original Brands fick bra kontakt med en lokal restaurang som beställde några lådor av deras öl!

Dugges hade med sig 2 stycken nyheter - Duggish Kerstmis som jag gillade och Etheopia Gedeo (som jag inte testade).
Från Electric Nurse blev det inget för min del denna gång, inte heller Tomp (där fanns en hel del från Innis & Gunn).
Från Brill & Co blev det bland annat en KRAV-märk must från Karlskronas Musteri. Jag testade även Alkemisten från Hantverksbryggeriet, men denna svenska Lambic var ingen höjdare. Jag hade flera Brill-öl på min lista som jag tänkt testa men det hanns inte med.
Hos Beerbliotek (fick hoppa in som reserv för To Öl) körde jag Baltic Porter som var mycket god.
Från Ängö blev det en Kvad, som var lite konstig i doften men ändå smakade ok.
Från grannen Brygghus 19 blev det Prototyp Cascadian som tillsammans med Oak Balalaika blev två av festivalens stora favoriter.


Om resan till Växjö inte startade perfekt så blev ändå hemresan värre - eller åtminstone dyrare, men så fick jag några extra festivaltimmar och lyckades bränna mina sista dryckeskuponger (600 kronor totalt). Jag hade bokat och betalt för tågbiljett hem från Växjö med avgång klockan 18.08 på lördagskvällen, men jag lyckades missa det - delvis pga att vi smet in på Harmoni (nattklubb vid stationen) och drack en Brooklyn Black Chocolate Stout, sen blev det missförstånd om vilket tåg som var "mitt tåg" (höll på att hamna i Kalmar istället...).

Förutom alla öl så fick jag en slurk (kallt) kaffe från Mattias Grane och misslyckades med att köpa med mig en maltsäck/bärkasse hem, inte heller någon skäggolja blev det men det beror ju mest på att jag skulle kunna söka jobb hos Skäggalösa.
Orakad Alf i vimlet framför Kabinet Sweden. Fotat av Andreas Tullgren.

Men trots detta så var det en mycket nöjd Alf som slutligen somnade på sitt oplanerade hotellrum. TV4s IDOL var i stan denna helg och delar av kändisgänget verkade bo på samma hotell som mig, det märkte jag vid frukostbuffén.

Istället för tåg så fick det bli en billigare och mer tidskrävande bussresa hem till Stockholm, där söndagskvällen avslutades med ett besök på Hatten..... En bra avslutning på en bra helg!

Stort tack till Robert och Helena, alla övriga medarbetare i festivalen och personal/ledning för Kök 11, en härlig festival blev det! Även tack till Andreas Tullgren - trevligt sällskap under festivalen!
Jag ser redan framemot Växjö Ölfestival 2016!

Skum bakgrund, Krösabira från Kallebryggeriet
 

6 kommentarer:

  1. Riktigt kul att träffa dig, får ta en retur i Stockholm!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eller så får jag ta mig ner ändå längre söderut och besöka dig! Men du är välkommen hit upp också!

      Radera
  2. Detta var verkligen kul att få läsa.

    SvaraRadera
  3. Sven-David Svensson18 april 2015 kl. 14:34

    Jag var där Väldigt trevlig festival, Jag återkommer. Många goda och bra öl.

    SvaraRadera
  4. Besöker en hel del ölfestivaler. Måste säga att Växjö ölfestival är en av de bättre i Sverige. Visst finns de stora festivalerna - men de finner jag en smula anonyma och "tunnelbanejäktande".
    Hoppas att Brygghus 19 släpper cascadian prototypen du skrev om riktigt bra!

    SvaraRadera