söndag 5 april 2015

Med fokus på ekologisk öl - Alf lagar mat!

Jag skriver nästan aldrig om mat här på bloggen, det beror delvis att jag sällan tillagar eller ens äter något som är värt att nämna. Men nu har jag drabbats av inspiration och fått för att jag ska göra något som jag i egentlig mening aldrig tidigare tillagat.  Givetvis med kopplingar till både ekologiskt och öl.

Så här i påsktider - med långledigt (inte riktigt påsklov) från jobbet, så finns givetvis tid för att göra ett ordentligt långkok och jag blev inspirerad av en artikel i senaste numret av c/o Hops. Det handlade lite mer än vanligt om mat, närmare bestämt med inriktning på mat som är tillagad med öl.
Jag blev sugen på att prova ett av recepten - ja, i alla fall delvis, min egen enklare version av Allt om Öls Stout-Chili.

Jag är på intet sätt någon mästerkock, jag är snarare rätt bas(o)kunnig vad gäller matlagning generellt, experimenterar mera sällan och när jag gör det så blir det knappast några våldsammare utsvävningar. Resultatet blir ändå oftast - i mitt tycke - ändå rätt ok. I den mån jag åt Chili när jag var yngre (hemma hos morsan) så var den mer som en vanlig köttfärssås - fast med vita bönor i och lite mer kryddstark.

Jag kallar den givetvis Alf Tycker Om Öls Ekologiska Porter-Chili - en no beans-version, med högrev som grundplåt, och med lite bacon som utfyllnad och smakförstärkare.

Högrev - svensk KRAV-märkt benfri, 250gr (av en bit på knappt 1kg)
Bacon - svensk ekologisk bacon - 40gr
Paprika - 1 st Grön KRAV-märkt, grovhackad.
Chilipulver - ekologiskt, österrikisk Sonnentor
Chilifrukt (torkad) - ekologisk, österrikisk Sonnentor, kokta och krossade
Röd Chilipeppar - ekologisk, en halv rensad och finhackad
Jalapeno - ej ekologisk, en halv rensad och finhackad
Spiskummin - ekologiskt
Oregano - ekologisk
Kanel - ekologisk
Himalaya-Salt - ej ekologiskt
Svartpeppar - ekologiskt
Vitlök - KRAV-märkt, 1 klyfta finhackad
SVART - 2 flaskor (á 33cl) - svensk Ekologisk Porter från Slottskällans Bryggeri

Chili-kok - inne på andra timmen.
Till detta serverar jag en Tomat- och Bönsallad
Gul lök (rå men sköljd) - KRAV-märkt
Kidneybönor - KRAV-märkta
Cocktailtomater - KRAV-märkta
Paprika gul (eller gul och röd-mix) - KRAV-märkt
1 kokt morot - KRAV-märkt.
och som extra tilltugg Tortilla-chips - givetvis ekologiska.

Middag
Och vad dricker jag då till denna lagom kryddstarka chili? Min första tanke är en rejäl IPA - men den ska ju givetvis vara ekologisk, och gärna Svensk! Då blir ju utbudet plötsligt avsevärt mindre välfyllt. Men jag fastnar ändå för en lokalproducerad Pale Ale från Sigtuna och väljer att ha en extra flaska av Goldeneye som back-up.
Enligt "Brewmasters Table" så rekommenderas American Brown Ale, Pale Ale eller IPA som måltidsdryck. Kan även funka med Irländsk stout eller Rököl. Lägger därför in en Organic IPA från Napa Smith som extra back up i kylen.

Bröd är ju en avsevärt bättre brandsläckare för kryddbrända smaklökar än vätska (oavsett vad för sort), till denna rätt väljer jag en närproducerat hembakt (inte hemma hos mig, grannen) 100% ekologiskt surdegsbröd.

Brödet kom mycket väl till användning då det blev en mycket "HET" chili, har halva portionen kvar i matlådan.. Men ändå ett lyckat första försök, den fick önskad konsistens efter drygt 3,5 timmars kok där en extra flaska öl tillsattes under koket i ett försök att dämpa hettan. Nästa gång ska jag vara lite försiktigare med chilifrukterna.

Idag - två dagar senare gjorde jag en "vanlig" köttgryta av samma storlek (köttmässigt) men valde en mer traditionell kryddning och fyllde på med krossade tomater, morötter och gul lök. I slutet av koket fick jag dock lite upptäckarlusta. Blandade ihop några frysta KRAV-märkta hallon med en skvätt Double Stout från Shepherd Neam och hällde ner i den då rätt torra grytan, drog ner värmen och lät den sjuda 1 timme till. Denna ide gav grytan en härlig bärig doft.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar