torsdag 20 december 2012

RECENSION #73 - Nögne Ö Underlig Jul

Den "Goda Julen" funkade ju inte alls anno 2012, men jag är ju rätt underlig så jag hade vissa förhoppningar på att denna skulle kunna ställa julen i ordning.



BRYGGERI; Nøgne Ø
ÖL; Underlig Jul 2012
TYP;  Julöl / Ale
NATIONALITET; Norge
BATCH; 841B
BÄST FÖRE; 18-07-2014
IBU; medel  
ALKOHOL; 6,5%
FÖRPACKNING; Flaska
VOLYM; 50cl
PRIS; 45,90 (91,80 kronor/liter)
INKÖPSSTÄLLE; Systembolaget, Norra Stationsgatan
TESTDATUM; 2012-12-20

GLAS; Orrefors öl 60cl, lite för stort. Men som dricksglas är det superbt!


DOFT Vid rätt temperatur är det ren och skär ”White Christmas” för mig, låt den värma upp sig ordentligt sen dyker ni bara ner med näsan i ljuvligt välkryddad juldryck. En apelsin fullstucken med nejlikor, rullad i sirap och sedan doppad i kladdig ingefära. Fan vet om inte Kjetil har kommit över några dyrbara droppar av Bing Crosby-svett som blandats med Shane McGowans sista rena bloddroppar……
(10 av 10)

UTSEENDE Den har antydan till julrött i sig men den döljs väl i den decembermörka svärtan. Skummet är inte fullt lika rejält som jag förväntade mig, men det lilla som blir har lång livskraft.
(4 av 5)

SMAK Ingenfara – det finns massor av ingefära över för att täcka in också smaken, perfekt mixat med granbarr, kaffe och en gnutta apelsinchoklad. Det är så här jag vill att min julöl ska smaka!
(10 av 10)

MUNKÄNSLA Fyller min mun (och hela mig) med en  julstjärnestrålande värme, kanske kunde den var en liten aning beskare, men annars lämnar den inget i övrigt att önska!
(5 av 5)


SAMMANFATTNING Det är dags att sätta på Anders F. Rönnblom igen! Det är visserligen några dagar kvar men julkänslan sitter som en sportmössa allaredan!
(19 av 20)


GENOMSNITTSBETYG; 48 av 50
(4,8 av 5)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar