lördag 1 december 2012

RECENSION #61 - Port Brewing Santas Little Helper

Den 7 december 2011 så testade jag denna öl för första gången, det var på ett av Mankerbeerblog arrangerat releaseparty/ölprovning på restaurang Sorbon. Då var det tveklöst en av kvällens höjdpunkter för min del. Men hur funkar årets upplaga? Återigen är det frågan om jag ensammen klarar en STOR flaska med HÖG alkoholhalt.



BRYGGERI; Port Brewing
ÖL; Santas Little Helper
TYP; Imperial Stout
NATIONALITET; USA
BATCH;
BÄST FÖRE; 2016-12-31
IBU; (hög)
ALKOHOL; 10%
FÖRPACKNING; Flaska
VOLYM; 65cl
PRIS; 99 kronor (152,30 kronor/liter)
INKÖPSSTÄLLE; Systembolaget, Norra Stationsgatan
TESTDATUM; 2012-12-01

GLAS; de Molen Sniffer 40cl, den kraftiga skumningen gör det svårt att hitta rätt balans i upphällningen. Återigen är nog ett glas med större volym att föredra.

DOFT Mycket maltig saltlakrits i den här, en kraftfull stoutdoft som slår emot mig redan när jag lättar på kapsylen.
(8 av 10)

UTSEENDE Svart som vinternatten, med ett gräddtjockt mörkt beigefärgat skum. En Stout värdig en Kejsare, i alla fall utseendemässigt!
(5 av 5)

SMAK Jag skulle gärna ha lite mer sötma, nu slår lakritsen igenom ganska kraftigt också i denna kategori, här finns för lite av den bittersöta mörka chokladen som jag minns från 2011an. Vartefter temperaturen stiger i drycken så hittar jag en del andra intressanta smaker – bland annat Körsbär. Det får mig att tänka på den öl-mix som jag testade somras – körsbärsöl mixad med porter, då ett mindre lyckat försök. Men här funkar det mycket väl! Trots den väl tilltagna alkoholen så märker jag inte av någon som helst spritighet.
(7 av 10)

MUNKÄNSLA En väl tilltagen beska ger en behagligt pirrande känsla utmed tungan, en lagom mängd av kolsyra hjälper också till. Detta tillsammans med en behagligt lång eftersmak ger givetvis högsta poäng i denna kategori.
(5 av 5)


SAMMANFATTNING Förra året upptäckte jag att clementin är perfekt som tilltugg med den här ölen, den juliga kombon tillför också nu en del av den sötma jag saknar – lite syrlig sådan. Men den står sig inte fullt lika väl som jag minns den från 2011a. Men det är ändå en mycket god julöl!
(15 av 20)

GENOMSNITTSBETYG; 40 av 50
(4 av 5)

1 kommentar:

  1. Hej ! I det här tempot så lär du ha kvar biran till midsommar ! Sätt igång och drick och recensera. Mv. Hasse

    SvaraRadera