onsdag 19 december 2012

RECENSION #71 - Mohawk Whiteout Stout



Mohawk Brewing, eller egentligen Stefan Gustafsson – aka Mr Mohawk – har försett mig med några av mina favoritöl i allmänhet och en julölsfavorit i synnerhet.
Denna testade jag första gången på året ölfestival i Nacka – men det smakprovet gav inga större förhoppningar om en ny MNM……

BRYGGERI; Mohawk Brewing/Slottskällan
ÖL; Whiteout Stout
TYP; Julöl / Imperial Stout
NATIONALITET; Svensk
BATCH; WW Jul 1204
BÄST FÖRE; 130913
IBU; 37
ALKOHOL; 9,7%
FÖRPACKNING; Flaska

VOLYM; 50cl
PRIS; 34,90 (69,80 kronor/liter)
INKÖPSSTÄLLE; Systembolaget, Drottninggtan 22
TESTDATUM; 2012-12-19

GLAS; de Molen Sniffer 40cl, funkar bra, även om skummet blir so-so.




DOFT Choklad, riktigt mörk sådan är det som slår emot mig när jag öppnar kapsylen, sen kommer en del brända kaffebönor. Men lite väl metallisk, men detta kan tillskrivas temperaturen, för ju varmare den blir desto mindre metall blir det.
(7 av 10)

UTSEENDE Under upphällning tycker jag mig se lite roströda toner – men i glaset är det helt svart! Med ett ljusbrunt skum, som är småbubbligt och kortlivat i volymen – men följer med i tunt lager.
(4 av 5)

SMAK Här blir mer harmoni, chokladen och kaffet mixas med söta humlingar av det fruktiga slaget, men aldrig att det får något övertag på grundingredienserna. På intet sätt märks den höga ABVn av, inga som helst antydningar om spritighet - bara angenäm alko-vibbar rakt igenom.
(8 av 10)

MUNKÄNSLA På flaskan anges 37 IBU, men jag tycker den är lite beskare än så – och det menar jag på ett bra sätt. Väldigt mjuk kolsyra och lång eftersmak – ger ett mycket behagligt avtryck i min mun.
(5 av 5)

SAMMANFATTNING Den fyller inte ut tomrummet Midvinternattens Mörker lämnade efter sig, det saknas en del julkryddor för det. Men det är en riktigt bra julstout. Var på julbordet passar då denna? Jag skulle köra den med den (hem)inlagda sillen, fisk och mörk öl funkar alltid bra!
(14 av 20)


GENOMSNITTSBETYG; 38 av 50
(3,8 av 5)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar