lördag 15 december 2012

RECENSION #67 - Brekeriet Saison



BRYGGERI; Brekeriet
ÖL; Saison
TYP; Saison
NATIONALITET; Svensk
BATCH;
BÄST FÖRE; 2014-10-18
IBU; medel
ALKOHOL; 6,5%
FÖRPACKNING; Flaska
VOLYM; 33cl
PRIS; 39,90 (120,90 kronor/liter)
INKÖPSSTÄLLE; Systembolaget, LBS, Kungsholms Torg
TESTDATUM; 2012-12-15

GLAS; AOÖF2012 50cl,  funkar bra även om jag inte får upp skummet till glaskanten.



DOFT Jäst! En doft av Brett – det ska vad jag förstår dofta lite stall och svettig häst, och jag tror banne mig att det gör det (eller är det bara för att jag förväntar mig det?) Definitivt inte – enligt min mening - den bästa av öldofter men det funkar. Här finns även en del sur citron, men ihop med hästfilten så blir det ändå en behaglig upplevelse.
(6 av 10)

UTSEENDE Mörkt orange med en väl tilltagen dimma, med ett gulvitt småbubbligt skum som står sig rätt väl.
(4 av 5)


SMAK Lite tyngre än vad jag uppfattat tidigare, lite grand som en tjock skinnjacka som glömts kvar ute i regnet och sen använts för att linda in ett gäng citrusfrukter, för att sedan hängas upp på en grov järnspik i stallet.
(7 av 10)

MUNKÄNSLA En välbalanserad mix av kolsyra, beska och fyllighet, även om den är lite kort.
(4 av 5)

SAMMANFATTNING Bröderna Ek har lyckats hitta en nisch som inget annat svenskt bryggeri ens seriöst funderat och uppenbarligen har de läst marknaden korrekt, för det är många som älskar deras öl. Med tanke på hur pass mycket jag gillar det mesta av deras grejer (enda undantag än så länge är succén Cassis), så måste ju de göra något rätt!
(14 av 20)

GENOMSNITTSBETYG; 35 av 50
(3,5 av 5)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar