tisdag 16 juli 2019

Alf besöker - På Stan Norrtälje!

Roslagens hjärta och huvudstad! En mysig liten kommun en bit norr om Stockholm, där jag spenderat en del tid framför allt i min barndom, under sommarloven bodde jag stora delar på Vätö.
Visst besöktes det en del restauranger i stan även på den tiden, barndomsminnet nummer ett är när familjen åkte in till "Tälje" för att käka lunch på Konsums restaurang. Minns fortfarande hur man beställde via (röda) tryckknappar på väggmenyn. Övergången från barnets favoriträtt, Grillkorv och pommes frittes, till den mer vuxna Entrecôte med pommes frittes. Midsommar middag på ångbåten i hamnen, som senare flyttades upp till Pensionat Granparken, som ändå senare (i modern tid) flyttades till Svanberga, en bit utanför stan.

På senare år har det hänt en del i stans krogutbud, för några år sedan satt jag på Little Dublin på Posthusgatan. Häromåret så besöktes Ed's Burgers, schyssta burgare och hyfsat ölutbud.
För en tid sedan blev jag varse en ny intressant krog på min barndomsö, Norrgärdet (ett besök där kommer förhoppningsvis att ske under sommaren 2019, det ligger lite fel rent geografiskt på ön). Enligt medlemmarna i Facebook-gruppen Vätöiana ska det vara öns bästa både vad det gäller öl och mat. I det gruppinlägget blev jag även uppdaterad på ett lokalt hantverksbryggeri som försåg denna pub med öl. Klucka Strand brygger sin öl i Norrtälje och jag började följa bryggeriet på Facebook och blev därigenom informerad om att de skulle bryggas en husöl till ett nytt ställe i Norrtälje. Det nya stället heter På Stan och har förutom Klucka-öl också en sund inställning till ekologisk mat.

När jag i helgen slutligen kom mig för att sätta mig på buss 676 och åka upp till Norrtälje så lyckades jag synka mitt besök med American Carshows (inte ett evenemang som engagerar mitt intresse mer än nödvändigt) invasion av densamma. Detta begränsade min rörelsefrihet, möjligheten att ta mig ner till hamnen/Socitetsparken var starkt begränsade (om det ens gick utan att lösa inträde till bilshowen...?)

Det gick dock ingen större nöd på mig, jag hann till och med att besöka den lokala systembolagsbutiken!

Ed's, precis i övergången där post blir tillfälle.
Posthusgatan som sedemera övergår i Tillfällegatan verkar på senare år blivit stans stora "nöjesgata", här finns ovan nämnda spritbutik, flera fik (klassiska Pelikan) minst två hamburgerbarer, en ekologisk frisörssalong (där jag käkade lunch för några år sen) och så Fröken Thors leksaksaffär (hette den förr i tiden, nu heter den något annat).
Leksaksaffären, till vänster i bild...
Lördagens bilmeny
Snett mitt emot denna historiska leksaksaffär ligger dagens huvudmål för min del, På Stan. Där jag hade tänkt mig att äta lunch och dricka lokalproducerad öl.



Varmrökt Grisslehamns-lax med färskpotatissallad, och en husöl som måltidsdryck.
Skvaller-Öl GossIPA från Klucka.



Efter lunchen tog jag mig en promenad runt för att kolla in ölbeståndet bland de övrig krogarna i Norrtälje, utbudet är inte fullt lika bra som jag hade hoppats. Hittade dock öl från Roslagens Bryggeri hos Vinbaren (!), där Collins Ostbod tidigare låg.
På Little Dublin var det lokala utbudet begränsat till tre stycken flasköl från Skebo, inget av intresse för min del bland fatölen. Jag valde två andra flasköl, Saison Dupont och Garden of Eden (To Öl).

Tanken var från början att avsluta eftermiddagen på Verandan, och jag fullföljde den planen.
Live-musik på verandan
Under eftermiddagen så satt Amelie Chronéer Helsing (finns på Spotify och Instagram) och lirade gitarr och sjöng på verandans översta etage. Bra mix, med många egna låtar, nya singeln "Ser ni mig" och några covers (bara två som jag kände igen (I am Sailing)).

Utsikt från verandan, klarblå himmel åt det hållet...
Pelle grillar egna färskorvar
Menyn på verandan
Husölen funkar även till korv!
Jag valde en muskotkorv med citrus.

Kände inte så mycket citrus, men klart godkänd muscotnivå.


Kaffesäckar som ljudabsorbenter i taket.

Avslutade eftermiddagen med ytterligare en Klucka-öl, en romfatslagrad Imperial Stout, Impa Rom. Trots sina rätt måttliga, för stilen, 7.2% abv så är det en kraftfull öl. Den passar utmärkt till husets choklad- och hasselnötstårta.



Denna nystartade krog har en minimal uteservering mot gatan, men på baksidan finns flera våningar, från markplan och uppåt, med mysigt planerad Veranda. Insidan har en blandning av café och pizzeria, i ett gammalt hus med allt som det innebär.
Själva "baren", där jag beställer mat och dryck nere i markplan, är lite trång och kön blir lätt lång. Det jag åt och drack var minst lika gott som jag förväntat mig.
Det var mitt första besök, förhoppningsvis inte mitt sista. Jag räknar med att komma tillbaka senare i sommar, under min semester.

Det kommer en uppföljning av detta inlägg, jag har skickar några frågor till Pelle och fått svar. Detta kommer att redovisas i ett separat inlägg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar