måndag 8 juli 2019

Alf testar - Omaka Beer!

Det dök upp ett väldigt konstigt mail i min blogg-mail häromveckan, misstänkt likt spam, med klickbara viruslänk. Via google så hittade jag en artikel i Nöjesguiden, där framgick det att Omaka Beer var Hedda Spendrup (och hennes bror Axel) nya hemliga projekt, som bara existerat i några månader.

De bjöd in till "säsongsavslutning och början på något nytt", i tillfälliga lokaler på Regeringsgatan i centrala Stockholm.

Jag skulle få vara med och tömma faten, test av knastrig Pils och en helfestlig Grisette, plus några provbatcher som fortfarande är "work-in-progress". Någon tysk korv skulle det nog kunna bjudas på också under kvällen.
Inte tysk korv, eller?


Hedda Spendrup har jag träffat vid flertalet tillfällen mer eller mindre regelbundet i ölrelaterade sammanhang. Som efternamnet antyder så har hon koppling till det familjeägda mega-bryggeriet med samma namn. Hon har dock primärt jobbat med koncernens hantverks-satsningar, utvecklingsdelen i Vårby, bryggning med Brutal Brewing och import (Firestone Walker & Beavertown bland annat). Hon har titeln bryggmästare, Sveriges yngsta, och ska därvidlag bryggt sin först egna Spendrupsöl tidigare i år, enligt artikel i Dalarnas största gratistidning Annonsbladet. (se svar längre ner i texten.)

I artikel i Nöjesguiden så berättar Hedda mer om Omaka Beer, bland annat;

Samtidigt är ambitionen att vara banbrytande inom teknik och smak, till exempel har vi planer på att göra en stout som är ljus. [citat ur text från artikeln i NG]

Sent omsider så valde jag att anmäla mitt deltagande, även om dagen inte var optimal.

Jag anlände strax efter utsatt tid och fick en kort pratstund med Hedda, det mesta som redovisas härstammar dock från de skriftliga frågorna jag skickade via e-post.
Svensk (yngsta) Bryggmästare och omslagskvinna.


En öl fick jag dock omgående, det var den med vit persika pimpade grisetten, en klart godkänd första öl.
Hedda Spendrup

Gästerna fick göra sina egna bryggeri-tishor!

Min tisha! Tryck på ryggen också!

Utökade min mängd av öltishor, den med egenproducerad texttryck.

Johan från c/o Hops och Pelle från Nöjesguiden snackar med Hedda.
De höga Rastal-glasen målades med tuschpenna, texten löstes upp efter några sköljningar.




Förutom Grisetten så bjöds det på en ofärdig tungt fruktig IPA, lite tjock i konsistensen men bra vibrationer.
Det var väldigt många "yngre" personer som minglade på detta evenemang, många för mig obekanta ansikten.

Q&A med Hedda Spendrup;

Alf Tycker Om Öl (ATOÖ); Jag googlade ditt namn och hittade några artiklar om dig från 2019. Bland annat en i Annonsbladet (april 2019) där det står om veteöl som då var nybryggd i Grängesberg och skulle släppas i maj. Vad var det för öl?
HEDDA SPENDRUP, Omaka Beer (HS,OB); Det är en vetelager som heter Comet Wheat lager (*), men att den smakar som en IPA är nog missvisande. Det är en humlig, frisk, ofiltrerad lager.
ATOÖ; I nämnda artikel anges du som bryggmästare, men Richard Bengtsson är väl fortfarande det på Grängesberg, eller?
HS,OB; Richard är fortfarande Spendrups chefsbryggmästare. Jag har en bryggmästarutbildning, men jag är inte Spendrups bryggmästare.  

ATOÖ; Brutal Brewing? Fortsätter som varumärke. 
HS,OB; JA! Absolut, brutal är ett team av duktiga, ölkunniga människor där jag var en del av dem men de fortsätter köra på för full fart.


ATOÖ; Var kommer Omaka Beer brygga sina öl? Stockholm? Dina gamla lokaler i Vårby byggs ju om till bostäder.
HS,OB; Stockholmsbaserat.


ATOÖ; Blir det någon ekologisk öl från Omaka Beer? Hållbarhetstänk? Fr¨n råvaruproduktion till kundens förtäring?
HS,OB; Vi kommer brygga ekologiskt i framtiden. När det kommer till hållbarhet så försöker vi alltid att ha högt hållbarhetsfokus. Vi köper tex 90% av vår malt från Sverige och vi försöker just nu hitta en lätt flaska för att minska utsläppen.


ATOÖ; Har läst att ni planerar för att brygga en ljus stout? Varför och vilken typ av stout är det i grunden?
HS,OB; Denna öl är inte bryggd än och vi får se om den ens blir av. Anledningen varför jag ville brygga är framför allt för att jag tycker att det är kul att testa nya tekniker som inte använt förut för att se vad man kan göra.
ATOÖ; Experimentlustan, hur långt är du beredd att gå? Finns ju en liten intern ölstrid, mellan å ena sidan puritanerna och å andra sidan de som gärna blandar lite vildare....
HS,OB; Jag är beredd att gå långt, men för mig handlar inte experimentlustan om att vara effektsökande utan att  hitta nya smaker, tekniker och en lekfullhet för att nå ett balanserat, välkomponerat öl.
Hedda Spendrup [fotograf Matilda Kjell (på Instagram @matilda_kjell) ]

Stort tack till Hedda och Omaka Beer för ett trevligt evenemang, och lycka till i framtiden!

* Comet Wheat Lager finns i drygt 400 av systembolagets butiker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar