tisdag 23 april 2019

Alf testar - parallell med två olika Gin

Det är inte så länge sedan som jag rynkade på näsan åt Gin & Tonic-drinkar, numer är jag rätt förtjust i G&T.
Jag har primärt använt mig av Hernö Gin, deras blåa flaska, och testat med några olika Tonics till. I samband med förberedelserna inför min senaste båtresa till Åland så hade jag kollat igenom Gin-sortimentet i färjans Taxfree-shop. De hade inget från Hernö, men väl en annan producent som jag sprungit på några få gånger på diverse olika evenemang, dock inte primärt Gin då.

Jag köpte med mig en flaska hem, testade även en G&T i baren på båten.

Jag tänkte att jag skulle köra dessa två mot varandra, se vilken jag tycker är bäst. De finns rätt många likheter i grundförutsättningarna, men även vissa olikheter.

LIKHETER
ALKOHOLTYP; Gin
STIL; London Dry Gin
FÖRPACKNING; Ofärgad glasflaska
MÄRKNING; bägge är märkta med EU-lövet för ekologisk certifiering.
TILLGÄNGLIGHET; bägge finns på Systembolaget
  • Hernö #86927, 656kr/liter. Finns nu i 419 butiker.
  • Roslags Gin #37458, 570kr/liter (427 kr/liter på båten). Finns nu bara i 4 butiker (Norrtälje, Uppsala, Sollentuna och PK-huset), går att beställa styckvis.
från Norrtelje
OLIKHETER
PRODUCENTER;
Hernö 
Norrtelje Brenneri
ABV;
Hernö 40.5%
Roslags Gin 42%
VOLYM;
Hernö 50cl
Roslags Gin 70cl
BATCHER;
Hernö; 308 (BOTTLE 20/7) (tidigare öppnad flaska)
Roslags Gin; B336 (tidigare oöppnad flaska)
Roslags Gin

Hernö Gin

När jag testade Roslags Gin på Viking Rosella i fredags, så fick jag den serverade med frusna enbär i (tillsammans med is, jag lyckades avvärja en citronskiva).
Roslags Gin med frusna enbär.
Trots detta extra tillskott av en av dryckens grundstenar så hittar jag inte riktigt hem i min doft- och smakupplevelse. Har snarare en lite unken doft som inte alls passar mig, smakmässigt ligger det lite grand åt finkelhållet. Tonicen som användes i mixen är en av de sorterna, Feever Tree, som jag har använt hemma med viss glädje. Det borde ju inte vara tonicen som orsakar problemet.....

Kvällen efter, påskafton, så kör jag en parallelltest av dessa två på hemmaplan, först rent utan några tillsatser och rumstempererade. Jag har inte för vana att dricka ren Gin, men ville ge mig en möjlighet att se om jag skulle kunna skilja dem åt. Nu gjorde jag inte någon blindtest, men jag är rätt säker på att jag utan problem hade kunnat peka ut vilken som var vilken i en sådan.

Straight Up

Bägge är helt transparanta, men det märks omedelbart en distinkt skillnad, en har den för mig klassiska gin-doften medans den andra nästan helt saknar det anslaget. Smakmässigt framgår samma distinkta skillnader i smak som i doften.

Det är ju trots allt som ingrediens i G&T som jag primärt tänker använda dessa alkoholhaltiga drycker, därför blandar jag till en ren version av bägge, mycket is i bägge och samma tonic på båten.

Jag använder mig av mitt Stout-glas från Orrefors, ett kupat glas på halvhög fot. Fyller det till hälften med stora isbitar, slår på den rumstempererade Gin och sedan den kylskåpskalla tonicen. En del gin och fyra delar tonic.

Med standard-tonic, Feever Tree Indian Tonic Water, så lyckas jag inte dölja de doft- och smakproblem jag upplever med Roslags Gin.
Jag slår upp en till RG-mix, denna gång med lite mindre mängd tonic i blandningen (1/3) och lägger dessutom i tre stycken frusna björnbär, mitt favoritbär (tillsammans med hallon) att ha i denna drink. Det blir lite bättre, men dock saknar jag fortfarande gin-känslan.
Enligt flaskans innehållsförteckning så ska Roslags Gin förutom enbär också innehålla rönnbär och örter, jag vet inte om det är rönnbären som spökar för min del.


Dagen efter.
Dagen efter så köper jag hem en annan tonic, Ekobryggeriets rabarber. Återigen blandar jag 1/4 och här blir ändå rabarbern mer framträdande, på ett positivt sätt, än själva ginen. Framför allt när jag lägger i några björnbär.

Min första test av Roslags Gin från Norrtelje Brenneri föll inte allt för väl ut, jag får tyvärr inte till någon riktig ginkänsla.
Jag har ju rätt mycket kvar i min flaska, som dessutom är klumpigare i hanteringen i samband med upphällning, och jag lär fortsätta att laborera för att se om jag kan hitta någon bra blandning.


Jag är på intet sätt någon stor kännare av Gin, jag har testat några olika och kommit fram till att jag gillar Hernös blåa, de har ju flera olika kryddningar.
Norrtelje Brenneri har en annan Gin, en fatlagrad version som är ekologisk och finns på systembolaget. Förutom gin, så gör de även Whisky och Vodka som är ekologisk.

Jag har efter testet och inför publiceringen av det samma kontaktat Richard Jansson på destilleriet och fick en förklaring till varför jag inte uppfattar den som en "vanlig" gin. Ekologiska enbär är svåra att få fram, därför är mängden enbär i detta destillat inte fullt upp. Jag fick tipset att hitta en mildare tonic. På hemsidan föreslår de att toppa med en skiva blodgrapefruit.
Och ska jag dricka Gin rent, så bör den var kall, möjligtvis nerkyld av en isbit.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar