söndag 30 december 2018

Julen 2018 - några foton från helgens festligheter.

Jag firade jul hemma hos "lilla" storasyster i år, på min (norra) sida av stan. Det blev lite annorlunda julbord, då en av deltagarna är vegan. Jag fixade som vanligt några goda julöl, en av dem ingick även i receptet till Veganssons Frestelse.


Solen belyser Lusse lille
På TVn som framträdde bland andra Lise & Gertrud i studion tillsammans med julvärden.
Lise & Gertrud
Några av de öl jag hade med mig...

Några av de julöl som fanns tillgängliga
Glimma från Nya Carnegie är en potentiellt ny favorit, ingefäran är så perfekt balanserad i denna underbara lilla öl.
Jag var gäst, men gästskribenten Filip var tomte!

Tofun (till höger) var (enligt mig) ingen höjdare.

Till Brysselkålen skulle vi ha druckit en Orval, men jag fick inte tag på det. Filips ugnsgratinerade brysselkål var ändå goda.


Lupulus (från Belgoklubben) till Veganssons
Kål och kål, inte bara från Bryssel, utan även både den röda och den gröna. I veganversionen av Janssons frestelse (med en skvätt Lupulus i) så var grädde och anjovis utbytta mot havregrädde och kapris, och den var överraskande god. Även den senapsinlagda Zucchinin (istället för sill) var riktigt god.
Tomten spexar med min syster!
Nyckelbydal Brygghus har både jag och Filip varma känslor för, därför kändes det naturligt för mig att ta med en flaska av deras Winther från min garderob.

Även om julvädret var soligt så blev det lite dansk Grådask till osten, Portvin som var gott.
Även till osttallriken hade jag med mig lite godsaker, Brügge Prestige och Jersey Blue, värdparet hade en ljuvligt god Cambozola.

I våran familj så köper vi inte julklappar till andra vuxna, men till mig själv gav jag denna goding.
Curmudgeon Better Half från Founders, årets godaste!

Jag fick en nitlott i julklapp av värdparet, men den är ju en sån där lott som det är vinst på varje gång i alla fall.

På juldagen var det dags att söka mig norrut, för att fira jul med två av mina kusiner. En som jag känt hela mitt liv och en som jag träffade första gången i samband med en begravning för 3 år sedan.

Värdinnan Annelie (till höger) pratar med gästen Karin.

Sigtunas Winter IPA hade jag inte testat innan juldagen.
Mer traditionellt julbord ute i Roslagen, kalvsylta var det länge sen jag åt.

Även här bjöds det på starka drycker.
En skotte och en svenne!
Micke bjöd på både Mackmyra Svensk Rök och en 12-årig Aberfeldy.

Även här utdelades julklappar, jag fick en bok av värdparet.
Inte tidigare i min samling!
Jag har en whisky-bok av Michael Jackson sen tidigare, men ingen ölbok (konstigt nog). Omslagsbilden påminner ju en del om det på Jankos bok.....


Mycket och gott, både mat, dryck och trevligt umgänge med släkten, precis som julen skall vara!

God fortsättning, gott slut och gott nytt allesammans!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar