fredag 2 november 2018

Årets nyskördade chips-snacks från Estrella, var det något att ha?

Snackstillverkaren har ju i några år, under hösten, kört en begränsad upplaga av två olika lite exklusivare chipssorter. Jag har tidigare år gillat framför allt den ena, medans den andra inte varit lika populär hos mig. Förra året, 2017, så var de två smakerna Äppelpaj och Vitlök/Gräddfil, den förstnämnda var ingen höjdare medans vitlöken visserligen var god, men lite för standard. Året innan dess, 2016, så var Kantarell-chipsen en stor personlig favorit.
Även årets skörd, gjorda av Lady Rosetta-potatis, bestod av två olika smaker, karamelliserad Rödlök och Tryffel, och min vana trogen så var det bara en av dem som verkligen föll mig i smaken. För min del så var det Tryffel som passade allra bäst.

Som tilltugg till öl brukar jag inte föredra godissnacks, ost och chark är det ultimata för mig. Chips har nog aldrig riktigt funkat för min del, salta jordnötter är ju en klassisk törstskapare som jag numer undviker till öl, Salta pinnar funkar lite bättre. Pop-Corn (som ju gärna bjuds på bardisken) är för min del en absolut icke-ölsnack.
I andra sammanhang så äter jag (lite för ofta) gärna alla dessa sorter, men inte just till öl. En av få Estrella-produkter som jag uppskattar som öltilltugg är deras Ostbågar med äkta cheddar. Alternativ till de salta nötterna skulle kunna vara Jordnötsbågar (OBS ej ringarna, som inte alls är lika goda!?)

Estrellas grovräfflade Tryffel-chips visade sig passa mina smaklökar väldigt bra och överraskande nog funkade de även som ölsnacka. Den har en förvånansvärt framträdande, nästan funkig, tryffeldoft som även följer med in i munnen. Nästan lite tung vitlökskänsla, fast utan vitlöken. Jag testade dem framför allt med ljus öl, funkade perfekt till saison men också till lagom fruktig IPA.

kan gå att hitta i en del butiker....
Testkörde även tillsammans med min favoritost Tryffelcheddar, från Ford Farm/Fine Deli, något som förstärkte min positiva upplevelse ytterligare.

Min sista påse


Säsongsprodukten är nu tyvärr slutsåld (kanske kan finnas någon påse kvar i enstaka butiker) och jag är glad att jag han köpa på mig några påsar innan de försvann. Jag hade en tanke att jag skulle spara en påse, men jag är svag i min motståndskraft och den oemotståndliga kraften från Tryffeln gjorde min kamp fruktlös.
Undrar vad det blir för smaker nästa år?



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar