En tidning som funnits sedan sommaren 2013 och har förgyllt min vardag fyra gånger/år sedan dess.
Men under våren 2018 började det komma allt tydligare larmsignaler, allt var inte frid och fröjd , det fanns akuta finansiella problem.
Chefredaktören Johan Holm, som under denna period flyttade till Karlstad, la ut ett rop på hjälp på Facebook. Texten, som senare publicerades som en ledare, med den bistra rubriken "Början på slutet?", i det senaste numret (#22) av tidningen förklarade den uppkomna situationen och innehöll en vädjan om fler prenumeranter.
Så illa ska det väl inte behöva gå! |
Så snart som möjligt behövdes ett stor antal nya prenumerationer registreras.
Uppropet genererade ett bra gensvar på Facebook, flera personer och företag, både i och utanför ölbranschen delade texten och uppmanade folk hjälpa till att rädda tidningen.
Jag själv insåg att min gamla årsprenumeration hade gått ut och behövdes förnyas (i egentlig mening är jag ingen "ny" prenumerant) något som numer givetvis är åtgärdat.
Jag skickade några frågor till Johan, för att ytterligare pusha för nya prenumeranter och en påminnelse till gamla prenumeranter om att förnya sin prenumeration.
Alf Tycker Om Öl (ATOÖ); Starten, hur började det egentligen? Initialt handlade det rätt mycket om Pelle Strid, som jag uppfattade som intiativtagare och genomdrivare. Vad gjorde du då?
Johan Holm, c/o Hops (JHcoHops); Ja, det är mycket av ett missförstånd. Redan vintern 2011-2012 hade jag de första skisserna på c/o HOPS klara efter att Mattias Grane som då var marknadschef på Wicked Wine hade efterfrågat en kundtidning för deras räkning.
Men då jag tidigare jobbat med kundtidningar och sett hur begränsad man (såklart) blir till uppdragsgivarens portfölj var jag inte så sugen på det. Jag såg ett behov av att kunna skriva om alla olika öl, och samtidigt öka kunskapen om öl till fler, inte bara kunder till Wicked wine.
Mycket mer riskabelt såklart, med en sån typ av lansering men också mycket större potential att kunna göra en bättre produkt. Med formgivarjobb på av Sveriges största förlag i bagaget tog jag den kunskapen och började skissa upp en struktur för ett ölmagasin likt ett livsstilsmagasin.
Ett drygt år senare, efter att Mattias Grane via den kille som jobbade som annonssäljare för mig bekräftat tre annonsbokningar i de tre första numren vågade jag ta de pengar jag hade sparat och trycka på startknappen. Det var därefter som vi, jag och annonssäljaren tog kontakt med Pelle Stridh för att höra oss för om han var intresserad av rollen som chefredaktör. Därefter började jag och Pelle arbetet med att lägga ut uppdrag på fotografer, och ölkunniga skribenter (bland annat Johan Lenner och Lars-Göran Dahlgren som idag utgör den frilansande redaktion som bollar idéerna för alla nummer) och lägga pusslet för att få ihop c/o HOPS första nummer.
Pelle hade ett heltidsjobb så det var jag som drev arbetet framåt, i praktiken har jag varit chefredaktör från dag ett men då jag inte hade någon lust att fronta tidningen på det sättet och inte heller hade den kunskap om öl som jag tyckte att en chefredaktör ska ha så plockade jag in någon för den rollen.
ATOÖ; Hur många nya prenumeranter har tillkommit? Hur många lösnummer?
JHcoHops; Det är runt 450 nya som tillkommit... nej, precis nu fick jag bekräftat att Bishops Arms köper 2-3 prenumerationer till varje pub, så då är vi drygt 100 prenumeranter närmare mål. Jag hoppas såklart att fler pubar vill vara med och stötta och samtidigt köpa utbildning och inspiration för sin personal. Jag har sedan starten sagt att jag tror att det finns minst 10000 prenumeranter runt om i Sverige, det gäller bara att nå ut till alla de.
Drygt 2000 ex distribueras via Tidsam och säljs i runt 350 butiker runt om i Sverige, bland annat ICA Maxi och Pressbyrån. Bäst säljs de på flygplatserna och de stora tågstationerna i Stockholm och Göteborg.
ATOÖ; Smygläsningar av framtida nummer? Flera städer?
JHcoHops; Jag vill gärna göra smygläsningar, och gärna i fler städer än de vi gjort hittills. Men vilka städer det blir är mycket en fråga för de som sponsrar med ölen.
Smygläsningarna är en typ av annonsering (aktivering) där c/o HOPS kan tjäna pengar, företaget kan nå ut med information om sina nya produkter och printmagasinet behöver inte svämmas över av annonser.
Så självklart hoppas jag på fler, och ännu bättre event under 2019.
ATOÖ; Vad hände 2017?
JHcoHops; Det är en väldigt lång historia. I korthet så upptäckte jag att en del annonseringen som var bokad sommaren 2017 i själva verket inte var bokat, vilket startade en händelsekedja som slutade med att mitt företag backade över en miljon och försatte både mig och alla fantastiska frilansare i en riktigt skitsits då de pengarna som jag trodde skulle komma in inte kunde faktureras.
Kampen att dra in en extra miljon på något som redan har små marginaler var det som till sist, i våras gjorde att jag tog kraschade och inte orkade jobba längre.
ATOÖ; Framtiden för c/o Hop? Är 2019 säkrat? Personalförstärkning? Sponsorer?
JHcoHops; Ja, den är säkrad så tillvida att majoriteten av skulderna är betalda. Men för att jag ska orka fortsätta så behöver jag bygga ett team omkring mig, att som idag sköta allt från kundservice och webbshop-beställningar, event och festivaldeltagande samtidigt som man ska få ihop nya nummer och innehåll i sociala medier mm är inte hållbart.
Det är därför jag jagar de 2000 nya prenumeranterna. Vill jag så kan jag fortsätta, men jag har dragit en gräns för mig själv för att rädda min egen kropp och hjärna.
Och jag tänker också att om c/o HOPS kan vara så här bra nu, hur kan det inte bli om det är 3-4 som jobbar med magasinet, eventen och annat som idag finns på idéstadiet.
ATOÖ; Hur skulle du vilja vidareutveckla tidningen? (med tanke på dagens läge så är detta kanske inte det du primärt tänker på...)
JHcoHops; Jodå, jag tänker hela tiden på hur jag vill utveckla c/o HOPS.
Jag har en mapp på min datorn med runt 15-16 undermappar med idéer för att bygga ut och vidare på c/o HOPS-universumet. Jag är ju väldigt intresserad av öl och mat i kombination så där finns ett gäng idéer.
Men framtiden får visa om de blir verklighet eller inte.
ATOÖ; Ölscenen i Värmland?
JHcoHops; Den är på gång, det händer lite varje vecka och mer kommer det hända förhoppningsvis. Har hört några rykten om att det kommer hända inom kort i Karlstad.
ATOÖ; Årets julklapp 2018, en prenumeration av c/o Hops!?
JHcoHops; Självklart är c/o HOPS årets julklapp, kunskap i form av ett magasin om öl. Kan det bli bättre?
Förutom att du får hem ett nytt nummer fyra gånger om året så får även full tillgång, via inloggning, till artiklar på hemsidan.
Där hittar du även information om hur du skaffar dig en prenumeration (ny eller förnyad).
Stort tack till Johan, både för svaren på mina frågor och det jobbet han (och medarbetarna) gör för att producera landets bästa öltidning.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar