måndag 15 oktober 2018

SBWF2018 - En kort sammanfattning

Dags att sammanfatta årets festival, lite kort text bara plus några fler bilder.

Kömoralen till garderob och toalett ! Några som smet förbi garderobskön genom att använda den vänstra utgång. Korkade människor som ställer sig i lång kö när man kan smita in genom utgången. Toaletten längst ner i korridoren utanför Hall 1, också klassisk in- respektive utgång, men det kanske går att gå in till en annan toalett via den kölösa ingången? På stora herrtoan (bakom receptionen) har det "alltid varit två köer, en för de som önskar sitta och en för de som ståpinkar. Funkade bra i år, vad jag såg men det brukar vara problem med folk som inte riktigt vill förstå den snillrika lösningen. Ett annat problem på just den toaletten är att låsmarkörerna på flera båsdörrar alltid lyser vitt, därför är det svårt att veta vilket, om något, som är ledigt. Något som leder till att det allt som oftast rycks i dörrar som är låsta.

Lite mindre trängsel, bara en sen kväll. Enligt festivaladministrationen så uppgick årets totala antal besökare till 36900 stycken. Trots det så upplevde i alla fall inte jag någon våldsammare trängsel. Jag var dock endast där en "sen" kväll (första torsdagen).

Utställarna. Lite omflyttat, lite nytt och några saknade. Importören Hormica tillsammans med webshopen Drink4you var med för första gången och hade fyllt sin stora monter med en del spännande öl, primärt från Afrika, bland andra Guinness Nigeria och min nya favorit Darling Brew från Sydafrika Zambia. [korrigerat i efterhand]


Men också en ny ekologisk öl, Houblonde, brygd i Belgien (lite mer om den i ett kommande inlägg).

Oppigårds och Nynäshamns Ångbryggeri hade flyttat in i distributörmontern. Nynäs hade en liten hörna hos Great Brands, där det bland annat serverades självrunnen Tjockholmsk Tjinook. I Tomps monter hade Oppigårds fått en lite större egen sektion, där bland andra Sylvia Falkeström serverade nyheter som Grim Lager, Norn Ale och Lavis IPA. Hon fick ju med sig en hel del priser hem till Dalarna.

I nybryggardelen så gladde särskilt Hopsan mig, allra mest glädje spred Röda Linjen Lakrits Vete!
Hopsan Lakrits

I Brooklyn-montern fanns flera spännande stora flaskor, men det var Defender IPA som överraskade mig mest positivt.



Poppels monter hade flera stora tunga svarta öl, även flera samarbetsöl. Kokos Topp doftar och smakar som den heter.

En annan samarbetsöl hittade hos Klackabacken, Orchard Saison, som de gjort tillsammans med Stockholm Brewing Co. Riktigt trevlig äppelsäsongs öl.

Jag missade lördagens finbesök från Landskrona i Brill-montern, men jag hann ändå få ett smakprov på årets Lusse Lelle!

En nykomling på årets mässa var Piteå-baserade This is how (påminner en del om BrewDog i sin framtoning). Testade deras Chocolate Stout How To Skippa Efterrätten.

Jonathan Henderson från Founders sprang jag på första veckan. Greg Koch höll i Stones take over på Bishops Hornsgatan. Sista fredagen blev det kärt återseende av Steve Grossman, beerambassador för Sierra Nevada. Jag drack Southern Hemisphere då.


Gladde mig lite extra åt att Mohawk Brewing vanna fina priser i årets tävling, dock inte för denna öl.
Jag trodde den hette GoPink först, men #Gopnik är samarbetet med Malmö Brewing.

Pang Pang hade flera sura burkar med sig, jag gillade Mango Pusher bäst, men Peach var bra den med.

Ytterligare stor stark mörk samarbetsöl i Poppels monster.

En KRAV-märkt AIPA hos Klackabacken.

I Värmdös monter fanns ett gäng Real Ale-pumpar, förutom deras egna två så fylldes de på med öl från Storbritannien. Saltaire och Black Sheep bland annat.





Hos Cask så hade Ballast Point laddat med en kran för sina öl i begränsad upplaga (limited). Tart Cherry Sour Wenche var riktigt bra.

Johan Holm från c/o Hops var givetvis på plats, jag fick ett ex av senaste numret (Göteborgsspecial).
John pratar med Fredrik Sörbom.
Ost och öl, gamla favoriter från Fine Deli och Brännas Gårdsmejeri.

Salami-korvar köpte jag också!


Jag är nöjd med mina fem festivaldagar, första dagen gick mycket koncentration åt att lotsa mina två gäster runt och testa så mycket godsaker som möjligt.
Jag skulle gärna gått på någon mer Master Class och något event på stan, men min gamla kropp hänger inte riktigt med lika snabbt som förr. Jag grämer mig mest över att jag missade Meet & Greet med Westmallen på Bishops Hornsgatan. Att jag missade Oppigårds 15-årskalas på Akkurat första torsdagen var ofrånkomligt.

Ett litet evenemang som jag höll på att missa var på Tritonia i Gamla Stan, där förste kranförare Johan Thor pumpade två eminenta gästöl från det polska bryggeriet Browar Trzech Kumpli (4 klasskamrater från Tarnow), vars bryggare jag fick ett kort samtal med.

Edit - lägger till de numer registrerade vinnarna i Untappd-tävlingen "People's choice award 2018".

GOLD – Firestone Walker Parabola (vann inte den förra året med?)
SILVER –Collective Arts Life In the Clouds
BRONZE – Collective Arts IPA No.6

Det kan komma ytterligare (minst) ett festivalrelaterat inlägg.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar