fredag 12 oktober 2018

Alf testar - en av Systembolagets nya kassar


Av en ren slump så köpte jag en ny kasse när jag handlade på Systembolaget (Lindhagensgatan, Stockholm) häromdagen. Inte en sån där vanlig plastkasse (som bara duger till att transportera en begränsad mängd alkoholflaskor), nej utan en av bolagets totalt tre nya (ja, de har tydligen funnits ett tag) kassar. Alla bygger på produktionsprincipen att råvaran ska bestå av återvunnet material.

De kassar jag menar är;
  • En vit tygkasse (återvunna lakan/hotell-linne) som ska fungera som presentförpackning. Kostar 49 kronor. VIKT: 60 gram HÅLLBARHET: 7 kilo (5-6 helflaskor.) RENGÖRING: Maskintvätt 40 grader, hängtorka. (slut just nu, kan återkomma.)
    bild lånad från SBs hemsida
  • En svart PET-kasse (snarlik den traditionella plastkassen i form och storlek, gjord av återvunna PET-flaskor). Kallas "Systembolagets lilla svarta", hopvikt får den lätt plats i fickan. PRIS: 25 kronor. HÅLLBARHET: 8 kilo (12*33cl burk/8*50cl burk) RENGÖRING: Torka av med fuktig disktrasa.
    bild lånad från SBs hemsida
  • Den gråsvarta kasse som jag köpte är gjord av återvunnen plast och går under namnet "Flergångskasse Fack". Den är lite styvare i materialet och på insidan finns fyra fickor där man placerar en flaska/ficka. PRIS: 35 kronor HÅLLBARHET: 10 kilo RENGÖRING: fuktig disktrasa borde funka.

Tillgänglighet?
Enligt bolagets hemsida så finns den vita och svarta nu cirka 80 butiker (se svar i Q&A längre ner i denna text), för mer info om vilka anmodas jag att kontakta kundtjänst. Den gråsvarta finns åtminstone i två butiker i Stockholm, PET- och plastkassen hittade jag också i min närmaste butik (Kungsholmen), men jag såg inte att någon av dessa butiker hade den vita tygkassen.

Druvklasen...
Måtten för min första "plast"-kasse är (i centimeter); 20*20*32, i fyrkantig form, diametern i den fyrkantiga flata botten är 26cm. Med handtagen så blir bärdjupet 54 centimeter, vilket passar mina orangutanglånga armar utmärkt.

Tygkassar med för långa handtag är annars ett vanligt "problem" för min del. De duger inte som axelremsväska och bär jag dem i handen så släpar de i marken.

De fyra invändiga tygfickorna dämpar de annars så vanliga (pinsamma) klinkande glasljudet, då flaskorna inte slår emot varandra lika direkt.
6 flaskor, varav fyra i fickor.
Jag fick utan problem plats med totalt sju flaskor (fyra stycken halvliters från Fullers och tre stycken 33or från Omnipollo). Ölburkar i storlek upp till 50cl kan staplas två i varje ficka. Stor 70cl-flask ryms också i fickan.

Mitt första test av denna kasse gör gällande att den är mycket användarvänlig, handtagen är bekväma. Inköpspriset motsvarar knappt 18 stycken plastkassar (à 2 kronor styck) och den har en avsevärt längre förväntad livslängd. Det enda som jag kan se som ett problem är att fickornas funktion och form, även om de inte är fasta, eventuellt stör påsens andra användningsområden.

Jag skickade några frågor till systembolaget och fick följande svar;


Storleken?
Storleken på kassarna baseras främst på tyngd, det vill säga att de ska klara av ett visst antal flaskor/brukar. Plastkassen och PET-kassen har samma format och är specialdesignad för att flaskor och burkar ska stå stadigt och för att det inte ska bli för tungt att bära. Det får plats åtta burkar (50 cl), eller 12 burkar (33 cl) eller 5 vinflaskor eller en box. En påse håller för att bära 8 kilo. Flerfacksassen ska kunna rymma en box och två flaskor alternativt 4-5 stora flaskor, med en vikt på max 10 kilo.
 
Designen på utsmyckningen?
Designen på vår plastpåse är klassisk, ändamålsenlig och mycket uppskattad, därför har två av våra flergångskassar i linne och av PET samma format som plastpåsen. Många vinkunder har också efterfrågat en flergångskasse med fack, anpassad främst för flaskor, därför har vi tagit fram också en sådan med druvklasen som illustration. Linne-kassen fick precis som du skriver illustrationen med humle-kotten för att testa den varianten. Illustrationerna på kassarna kan ändras till andra produktionstillfällen. 

Mer specificerad info om "Flergångskasse Fack"?
Flerfackskassarna är gjorda av polypropen. Liksom Polyester är Polypropen en av de fem vanligaste plasttyperna i Europa. Råvaran återfinns ibland annat livsmedelsförpackningar, hushållsartiklar och leksaker, vattenrör och inom bilindustrin. Flerfacksassen ska kunna rymma en box och två flaskor alternativt 4-5 stora flaskor, med en totalt vikt på max 10 kilo.

Är det tänkt att SB ska fasa ut vanliga plastkassar?
Systembolaget har idag inga planer på att sluta med försäljningen av sockerrörskassar i våra butiker. Däremot har vi satt ett utmanande mål med ambitionen att halvera försäljningen av plastpåsar (jämfört med utfallet för 2016) till år 2020. Vårt syfte med detta är att vi vill göra ett konkret avtryck i en miljöfråga och spara på naturens resurser samt minska nedskräpningen. Konkret innebär detta att vi vill minska antalet sålda sockerrörskassar med 43 miljoner stycken, vilket motsvarar 500 ton plast. Det viktigaste är att kunderna återanvänder våra bärkassar, oavsett om det är den klassiska bärkassen gjord av sockerrör eller flergångskassarna gjorda av återvunnet material.

Tack till Karin, Pressekreterare på systembolagets huvudkontor, för svaren på mina frågor.


Ytterligare inlägg i detta ämne kan komma, om/när jag testat de andra två påsarna.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar