måndag 12 mars 2018

Alf testar ölglas - tre stycken belgare från Hopt.se

Tre stycken varuprov från en webshopp, mer info om Hopt.se finns i mitt tidigare inlägg.

Jag har tjatat så många gånger, både här på bloggen och annorstädes, om hur viktigt det är med rätt ölglas till rätt öl!
Jag har en rätt rejäl samling ölglas, trots detta så kan jag inte alltid motstå frestelsen att fylla på med nya. Inte sällan rör det sig då om bryggeriglas, ölglas med bryggerilogga på. Inte alltid som dessa funkar allra bäst till just de bryggeriets öl, men det finns ändå något extra i att kombinera dryck och behållare.

Så när jag genom mitt samarbete (se länk till inlägget ovan) med Hopt.se fick möjlighet att välja några glas ur deras digra katalog, så föll mitt val enligt följande. Ett tidigare otestat, ett som jag testat en gång på pub och det tredje glaset är ett av mina absoluta favoriter bland bryggeriglas. Passade på att beställa hem öl av samma sort, från samma källa, allt levererades häromveckan.

Trappistes Rochefort är ett av mina absoluta favoritglas för öldrickning över huvud taget. Det är estetiskt väldigt tilltalande i sin formgivning av glaskroppen. Sedan gör det ju inget att designen av bryggeriets logga är väldigt dekorativ.

Ett glas som jag uteslutande använder för att dricka öl från trappisterna i klostret Abbaye de Notre Dame de Saint-Remy, som ligger i Vallonska delen av Belgien. Allra helst så ska det vara nummer 10, men även 6an och 8an funkar bra i samma glas.
Glaset står stadigt på en vid platta, foten är runt välsvarvad. Kupan är vid och grund, med avsmalning mot kanten. En ren njutning att nyttja detta glas.

Halvmånens bryggeri är inte fullt lika välkänt för min del, jag har testat en del av deras öl och någon gång även druckit deras öl ur Straffe Hendriks välformade gubben i månen-glas.
I samma låda som glasen levererades i låg även med några flaskor av Straffe Hendrik Tripel 9, från Brouwerij de Halve Maan. Denna öl passar utmärk att dricka ur detta glas.
Glaset är lite djupare, med en något mindre (än Rochefort-glaset) kupad midja. Foten är en rak stabil pelare. Detta glas är det lättaste i testet, lite överraskande, jag trodde nämligen att nästa glas skulle vara avsevärt lättare.

Brasseri Dupont är sedan länge ett av mina favoritbryggerier, deras vanliga Saison är en ikon inom stilen. Personligen har jag en större fäbless för den ekologiska versionen.
Mitt nya bryggeriglas är dock kopplat till en tyngre pjäs i deras portfölj. "Med de vackra rösterna" som jag brukar kalla den, men det är inte en korrekt översättning av dess namn.


Avec les Bons Voeux är en tripel på 9.5%, den är ljuvlig att dricka i nästan vilken behållare som helst. Bryggerieglasets pokalform och ser väldig nätt ut, men är jämförbar i vikt med Rochefort och i höjd med Straffe Hendrik.

Det är vackert och ligger bra i handen, det funkar utmärkt till ölen, men utan att ge något extra i övrigt.


Tre glas, tre öl från tre bryggerier från samma leverantör, Hopt.se har en välfylld webshopp, med många olika ölglas, inte bara belgiska.

FAKTA OCH SPECIFIKATIONER OM DESSA GLAS
Bryggeriglas (klickbar länk) - antal - pris 
specifikationer - maxvolym / idealvolym - vikt - höjd - diameter (i öppning)


Trappist Rochefort - 1 st - 6 euro
33cl /25cl - 284gram - 15cm - 10cm
-----------------------------------------------------------

Avec les Bons Voeux - 1 st - 4.90 euro (verkar inte finnas kvar hos Hopt.se nu, kanske kommer tillbaka)
30cl /25cl - 274gram - 18cm - 9cm
-----------------------------------------------------------

Straffe Hendrik - 1 st - 5.90 euro
50cl /33cl (25cl) - 240gram - 18cm - 8cm
-----------------------------------------------------------

Avslutar med några fler bilder av glasen.



Stort tack till Caroline och Hopt.se för dessa varuprov.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar