måndag 29 augusti 2016

Alf återtestar - fulölssafari på Kungsholmen


För nästan exakt 2 år sedan så körde jag ett lokalt fulölssafari - då på "första fredagen efter löning", i år körde jag återtestet på en löningsfredag. Samma lokaler prickades in och finansiella medel avsattes - dryga hundralappen. Samma förhållningsorder - bara beställa 1 stor stark!


Bar 08 - lokalen är fortfarande densamma, likaså fatölssortimentet (Lagunitas, Gotlands och Grängesberg). Fortfarande cykeltävling på tv-monitorerna och fortfarande en del spridda gäster (som inte avskräcktes av mitt negativa inlägg för 2 år sedan). Glaset jag får nu har samma form - men med Norrlands Guld-logga istället för Spendrups -  som sist, men är i avsevärt bättre skick. Det ser nästan nytt ut!
Fräscht glas!

Innehållet har även det bytts ut, istället för Spendrups Premium Lager så får jag nu Gränges Pilsner-Öl när jag beställer 1 stor stark.
Den är "bättre" nu än när jag drack den för 2 år sedan och all öl slinker ner utan att svida allt för mycket på smaklökarna.

Hirschenkeller - detta etablissemang har jag faktiskt återbesökt vid minst 2 tillfällen sedan sist - alltid med (relativt) positivt resultat. Lokalen känns fortfarande hyfsat fräsch och här finns dessutom ett större antal gäster. Dagens stora stark serveras i en likadan sejdel (utan bryggerilogga) som 2014, men också här så är det Gränges Pilsner-Öl som fyller ut tomrummet.

En av nackdelarna med att sitta  vid bardisken intill fatkranarna (som även innehåller öl från Paulaner & Gotland) är att man får insyn i hur upphällningen går till. Jag är nu inte helt ovan vid diverse olika tricks som sker i denna utövning, här bestod det i att hälla över vätska från ett sedan tidigare upphällt "spillglas". Men faktum är att det - i detta fall - inte negativt påverkar min smakupplevelse av denna öl - det funkar. Men "det man inte vet något om mår man inte dåligt av", men när man vet något som skapar det också negativa intryck.

Retro Bar - ser likadant ut, inte allt för många gäster denna fredagseftermiddag. Det är inte samma kille som serverar mig denna gång - nu är det 2 tjejer som sköter baren. Fatlistan saknar några av de namn - Punk IPA - som fanns här 2014. Till min stora lättnad så är Norrlands-kranen avstängd när jag är där, så då blir Gränges Pilsner-Öl min stora stark också här.
Bryggeri-shaker!

Nu i ett shakerglas med Grängesberg-loggan - det funkar det med.

Dovas - det ända stället som 2014 serverade mig Gränges Pilsner-Öl - så blir också fallet denna eftermiddag. En halvlitersflaska - de har fortfarande ingen fatöl - i bryggeriglaset (shaker) från Grängesberg.
Tjatigt!

I detta läge är jag rätt "trött" på denna öl, men det är inget fel på denna heller. Också här finns Paulaner - på flaska.

Prisjämförelse - öl i samtliga fall - Gränges Pilsner-Öl på 5%.
Bar 08 - 40cl á 38 kronor (95 kr/liter)
Hirschenkeller - 50cl á 29 kronor (58 kr/liter)
Retro Bar - 40cl á 29 kronor (72.50 kr/liter)
Dovas - 50cl á 30 kronor (60 kr/liter)

Summa; 180cl á 126 kronor (70 kr/liter)

Bar 08 har visserligen bättrat sig vad gäller kvalitén på dricksglaset, men i gengäld så är prislappen nästan motsvarande vad jag betalar för finöl på avsevärt bättre ställen. Retro Bar har bättre serveringspersonal än sist, men saknar något riktigt "bra" på fat.
Hirschenkeller får en liten plump i protokollet för upphällningen, men ölen är ok och glaset är stort och snyggt. Dovas funkar som förra gången - klart godkänt.
Som helhet så är det ändå Hischenkeller som avgår med någon form av seger, de har ett roligare sortiment överlag.
Den dryga 100-lappen blev lite drygare i år, men överlag ändå en bättre upplevelse.

Jag valde - precis som 2014 - att gå snett över gatan från Dovas till BrewDog Bar för att skölja smaklökarna med finöl och äta lite mat.
Livsmedel i både fast och flytande form.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar