onsdag 28 januari 2015

Alf går på Kafé!

Men givetvis inte för att dricka kaffe, för det är givetvis ett ölkafé - närmare bestämt Katarina Ölkafé på Katarina Bangatan 27 på Södermalm.

Det har varit en STOR vecka för detta lilla ölkafé - i måndags tilldelades de DNs Gulddrake i klassen Krog budget och dagen efter var jag där och käkade och drack öl!
Jag hade hört talas om Katarinas Ölkafé innan de blev nominerade, men aldrig kommit iväg dit, men så igår så föll alla pusselbitar på plats.

Utsidan antyder en rätt flashig miljö, med loggan ingjuten i trottoaren och väl upplyst skylt ovanför ingången. Men insidan ligger mer i linjen "skivbutik som gjorts om till Café". Lite grand som en lite ruffigare Mikkeller Bar (Sthlm).
Det är välbesökt - blandade gästtyper både barnfamiljer och annat löst krogfolk - några skägg, men ingen överdriven hipster-varning. Men ändå inte värre än lagom trångt, jag tar mig med viss möda (snubblar över en parkerad barnvagn) fram till bardisken - strategisk som jag är tar jag sikte på den delen där de 3 fatölskranarna finns. I fönsternischen finns 2 kladdiga griffeltavlor där jag med viss möda lyckas tyda både vad som finns i de 3 kranarna och vilka flasknyheter som inkommit.  De har ju en tydlig ölinriktning - bara lokala hantverksbryggerier, många i klassen mini-micro. Jag hade fått uppgifter om att Morgondagens Ekologiska skulle ha en öl på plats, men det visade sig inte vara fallet. Men det var inte något stort problem att hitta fullvärdiga alternativ, både på griffeltavlorna och den tryckta menyn

Sthlm Brewing (som ju ligger några stenkast bort bara) lockar med en Session IPA på fat, men den visar sig var utbytt mot deras BesserWeisser - det blir ändå min startöl medans jag inväntar min Rueben on Rye-macka. Som måltidsdryck får jag rådet att välja en för mig helt ny bekantskap - Supersonic Steam Train från Late Night Brewery, som visar sig inte bara passa utmärkt till mackan (kanongod!) utan också vara en mycket god öl.
Jag avslutar mitt besök med en öl från Fjäderholmarna. Jag lite sugen på att testa deras Winter Ale, men en 75cl flaska för 275 spänn känns lite väl tungt att avsluta med på en person. Det fick bli en annan ny bekantskap i form av deras T-56, som visar sig vara en ok stout.

Ska jag anmärka på något så är det glasen - men så lider/njuter ju jag också lite av glasfetish. Mina 2 första öl serveras i rätt slitna enkla dryckesglas, till stouten får jag ett lite snyggare glas - men knappast en modell som är perfekt anpassat för drycken (rätt stort klumpigt whiskey-grogg-glas).

Ett trevligt ställe med bra öl och god mat, jag kommer att återvända - kanske inte regelbundet - men jag kommer definitivt hålla ögonen på dem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar