tisdag 27 januari 2015

AKKURAT - 1995-2015 - 20 år i det goda ölets tjänst!

En av Södermalms (åtminstone Hornsgatans) bästa pubar, ja - hela Stockholms bästa, eller varför inte en av europas bästa! Enligt Ratebeer en av hela världens bästa pubar - det är vad Akkurat allmänt klassas som! Och Alf kan inta annat än hålla med (dock är min kännedom om kvalitén på majoriteten av de övriga pubarna i världen minst sagt begränsad!).

Och i år så firar Stene och Co då 20 års jubileum - bara det är ju värt att skriva en radda inlägg om och det har jag för avsikt att göra! Jag kan inte tillskriva mig själv någon "stammis-status" på Akkurat och minns inte när jag första gången besökte krogen - kan ha varit där rätt tidigt, kanske till och med premiäråret. Men de bästa och starkaste minnena härstammar från avsevärt senare tid.

Redan imorgon - onsdag den 28 januari - så dyker det upp 2 stycken mycket speciella öl. Mina vänner på Sthlm Brewing har bryggt sina första Real Ales - Cask conditioned Cheeky Little Stout på 4% och Södermalm Bitter på 3,8% - bägge 2 är givetvis ekologiska!
Förutom dessa så finns även Skebo Bitter Vinter och Nils Oscar India Ale Fatkonditionerad på Cask denna dag! (det får bli ett besök där först innan jag beger mig till Vasastan för lite Göteborgsk Tap Take-Over på Mikkeller Bar).


Torsdagen den 5 februari kör Akkurat igång sin Franken- & Bamberg-festival - massor av tysköl på fat, säkerligen mer än en specialbryggd just för Akkurat.
I år finns en extra speciell bryggd - som Björn Falkeström och hans bryggeri-kollegor (och sympatisörer från Akkurat) åkte ner till Tyskland och bryggde hos Gänstaller Bräu. En tysk-svensk version på Oppigårds Fatboy, som givetvis heter Fatboy Braunbier. Den får premiär söndagen den 8/2 - samma kväll så uppträder givetvis bandet som gett originalölet dess namn på Akkurat! Givetvis kommer Björn Falkeström & Andreas Gänstaller (och lika självklart jag själv) finnas ibland publiken!

En vecka senare plockar de upp ett av sina Cuvee-fat - Night Tripper 2011 från New Holland, en Imperial Stout på 10,8% med tydlig koppling till Mardi Grass. Söndagen den 15/2 klockan 18.00 kommer den att öppnas och då ordnas också Crawfish Cook Söndagen, en New Orleanshyllning - säkerligen med en och annan Dr John-låt.
För mer info om dessa händelser besök Akkurats hemsida, där finns hela listan över festivalölen.

Jubileumsåret 2015 har börjat minst sagt - rätt bra!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar