måndag 26 januari 2015

5 NYA öl innan mars 2015!

Det finns ett för mig nytt fenomen på Facebook, grupper där det lovas (typ bucket-list) att man ska dricka X antal (ofta 100 stycken) öl (eller annan dryck) innan ett visst datum (midsommar är vanligt förekommande). Det har tydligen något med träning att göra.....

Men jag har inte hoppat på någon av dem (inte ens Craft Beer) då det inte känts som någon utmaning. Men så i förra veckan blev jag varse en grupp med en avsevärt intressantare utmaning. Betydligt färre antal och på en kortare tidsrymd, men också framför allt en mer spännande inriktning mot vilken typ av öl som ska konsumeras inom föreskriven tid.

5 nya öl innan mars (startad av Sejdelshopen) - vill få sina medlemmar att våga testa nya öl, istället för att bara dricka "same old same" så ska medlemmarna söka nya bekantskaper eller åtminstone testa något som tidigare ratats och inte druckits sedan dess - våga sig utanför sin "comfort zone".
Jag hoppade givetvis på - i lördags - och har börjat fundera på vilka mina 5 nya öl ska bli, listan är inte spikad ännu, men jag tänker något så här.

  1. Minst 1 öl från ett nytt/ovanligt (helst för mig tidigare otestat) land.
  2. Minst 1 öl från ett nytt (för mig tidigare otestat) bryggeri.
  3. Minst 1 öl inmundigad i en ny (för mig tidigare otestad) pub/krog/restaurang.
  4. Minst 1 av dessa öl skall vara en för mig tidigare otestad indrustrilager.
  5. Minst 1 ny (för mig tidigare otestad) suröl.

Vad gäller punkt ett så tänker jag Östeuropa, Asien eller Sydamerika.
Vad gäller punkt 2 & 3 så tror jag att jag ska kunna lösa det i ett besök, någonstans på Södermalm.
Vad gäller punkt 4 så ryms den nog under punkt 1.
Vad gäller punkt 5 - antagligen något på Pressklubben, Skrubbe får tipsa mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar