fredag 7 februari 2014

Premiärbesök och första testet av Sundbybergs Köksbryggeris öl

Igår - torsdagen den 6/2-2014 - avlade jag mitt första besök på Bishops Arms i Sundbyberg, det är ju en trevlig pubkedja men anledningen till att jag valde att besöka dom just då var givetvis premiären för två öl från Sundbybergs Köksbryggeri.

Jag lyckades mot förväntan ta mig dit i tid för eventets utsatta starttid, men då bryggarna själva var något försenade (de hade ju lång väg från bryggeriet.....), så hann jag ta en öl (Skebos Brukspatron)  i baren. Men strax efter klockan 16.00 så öppnades kranarna för de två ölen som stod med på fatlistan för kvällen - Löfströms Lager och Sumpan Ale. Jag valde att prova den ofiltrerade lagern på 4,8% abv först.
Öl av Lager-typ är ju normalt sett inte något jag jublar högt åt, men den här är riktigt trevlig. Ingen egentlig doft att tala om, men en bra karaktär i munnen - dessutom riktigt disigt snygg!
Sumpan Ale är en rätt simpel ale i den traditionella brittiska skolan. Det första glaset jag fick ölen serverad i var helt fel och ölen kom inte alls till sin fulla rätt - jag valde att slå över innehållet i ett shaker-glas istället, något som rättade upp känslan något. Men jag beställde ändå in ytterligare ett exemplar av den och såg denna gång till att jag fick den serverad i ett Tulip-glas.
Shaker eller Tulip - är nog vilket som för denna ale, den påminner en del om liknande Skebo-produkter. Nog så drickbar, men knappast någon höjdare - men så är det ju den allra första batchen också.

Kul att se att så mycket folk sökte sig till Bishops Arms på Landsvägen i Sumpan för detta (alla hade kanske inte kommit för att dricka lokalproducerat), när jag lämnade puben strax efter 5 så var det "Standing room only" och därtill rätt trångt.

Jag ser framemot att testa fler produkter från min kommungranne-bryggeri - Alf gillar närproducerat!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar