måndag 6 maj 2013

Öl- och glasprovning med Spiegelau

Jag fick för ett tag sedan en inbjudan att deltaga vid en öl- och glasprovning i samband med att det nya IPA-glaset som Spiegelau tagit fram i samarbete med Sierra Nevade och Dogfish Head skulle släppas på den svenska marknaden.
Jag har ju redan tidigare införskaffat ett liknande glas - från Riedel - och var nyfiken på att testa om det var någon märkbar skillnad. Så i torsdags bar det iväg till Nacka Strandsmässan igen.

Evenemanget verkade rikta sig främst till folk i glasbranschen, jag hamnade i samspråk med Mats och Mattias som jobbar på Glas & Porslin i NK-huset, dessutom var också Robert från Öl- och Vinmagasinet där. Provningsledare var den mycket sympatiske Matthew Rutkowski från Spiegelau USA, som bland annat visade filmen om bakgrunden till produktionen av glaset och sedan följde upp med några stillbilder.

Vi fick testa 4 stycken olika öl i 4 stycken olika glas (från Spiegelau), en skvätt av varje öl skulle samtidigt också slås upp i det 5e glaset - ett tjockt klassiskt Pint-glas. På så sätt fick vi en bild för oss hur ölet doftade, såg ut och smakade i "fel glas". Givetvis blir detta en ganska enkelspårig jämförelse då pintglaset passar mindre bra till de flesta sorters öl.
Den första ölen som vi fick testa var en Mohawk Unfiltered Lager och den var den ända som funkade någorlunda i pintglaset. Efter det blev det Kellerweiss från Sierra Nevada och här blev nästintill plågsamt att dricka ur det tjocka glaset, särskilt i jämförelse med hur väl Veteöl-glaset funkar.
I det nya IPA-glaset skulle vi köra Torped Extra IPA från Sierra Nevada och här förstärktes den känslan jag fått när jag tidigare testat mina egna Riedel-glas - det är ett mycket trevligt glas att dricka ur. Avslutningen blev en Gulden Draak från Van Steenberg som dracks ur Spiegelaus Tulip-glas - mycket trevligt första test av både öl och glas för min del.

Mr Rutkowski pratade med stort engegemang om fördelarna med just Spiegelau-glasen, inte minst för att de bättre kunde hålla kylan kvar i drycken, vilket givetvis är fördel om jag vill sitta länge och sippa på min högkvalitativa öl.
Jag ställde också frågan om kopplingen mellan det snarlika "vin-glaset" som redan fanns i Riedels samling och fick förklaringen att de givetvis använt sig av redan beprövade modeller - istället för att återigen uppfinna hjulet. Jag kände under provningen ingen större skillnad på detta glas och de glas jag har hemma. När provningen så var avslutad visade det sig att vi som deltagit i provningen skulle få en uppsättning av de 4 glasen i Spiegelaus "Tasting Series" och därför har jag hemma vid i efterhand kunnat jämföra glasen direkt. Det nya glaset är ca 0,5cm högre och väger 20gr mer.


5 provar-glas +1 vattenglas




Mr Rutkowski snackar Torpedo



Eftersnack med Mats, Matthew och Joakim

Solnedgång över Nacka!


Tom mässhall (jag kan nästan se Brill-disken i nedre vänstra hörnet!)
Stort tack till Spiegelau och Wicked Wine (som stod för ölen), mycket intressant och gott!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar