måndag 27 maj 2013

Jurytjänstgöring och ölprovning hos Galatea!


För en tid sedan fick jag en förfrågan från Galatea om att sitta med i den jurygrupp som skulle utse det öl som skulle säljas som "Årets Öl" under "Ölets dag" ute på Sigtuna Brygghus i sommar, givetvis tackar inte jag nej till sådant hedersuppdrag.
Igår var det då så dags att sätta mina ölkänsliga smaksensorer på prov. Tillsammans med representanter från några andra svenska bloggar och branschfolk från Galatea så skulle vi blindtesta 4 öl i konferenslokalerna på Galateas huvudkontor - i direkt anslutning till deras hyfsade Jobb-Pub!

Ölen härstammar från de fyra bryggmästarna ute på brygghuset, Kalle, Daniel, Emil och Jessica. Det rörde sig om 4 olika sorter - Mörk lager, Scotch ale, Vetebock och IPA, så mycket (plus alkoholstyrkan) visste jag innan första smakprovet, så helt blint var det inte.

Jag hade problem med att direkt kunna peka ut vilken bryggare som stod bakom vilken öl, hade verkligen Emil kört en veteöl i år också eller var det någon annan som testade han vinnande väg från förra året? Jag kände ingen riktig St Eriks-karaktär heller på någon av ölen, Sen måste jag erkänna att jag inte är så insatt i vad de övriga 2 bryggarna gjort tidigare.

Överlag var alla fyra ölen goda, även om jag tyckte att IPAn var lite väl tunn - min röst föll ändå slutligen på Vetebocken som bästa öl, den mörka lagern var knappt men säker tvåa och Scotch Alen och IPAn var lite mindre bra.
Efter att ha sammanställt våra omdömen så räknades det fram en segrare - Kalles Mörka Lager vann med 2 poäng, närmast före Daniels Scotch Ale och på delad tredje plats hamnade Jessicas IPA och Emils Vetebock.

Kalle Fornarve har genomgått bryggarutbildning i Ludvika och gjorde under utbildningen sin praktik på Sigtuna Brygghus, nu verkar det som att han (och brygghuset) går en ljus framtid till mötes. Denna mörka lager är en modern version av en tjeckisk mörk lager som bryggts på pilsnermalt, rostat omältat korn och mörk karamellmalt. Humlen är en blandning av tysk, nya zealändsk och amerikansk. Ölen ligger på resonabla 4,7% i ABV och är behagligt lättdrucken. Denna öl kommer att få sin officiella premiär på ölets dag den 17 juli på Sigtuna Brygghus.

Efter blindprovningen blev vi rikt belönade för vårt tunga jobb, den välfyllda jobb-puben var öppen för valfri provning! Och här fanns en hel del godsaker, bland annat riktigt färska grejer som Stefan Johansson (Galatea) precis kommit hem från USA med.
Här följer lite bilder därifrån.


En av mina favoriter (ölen alltså).

Ett kärt återseende.

Galateas nyhetsbrev


Efter det sökte sig några av oss till BrewDog Bar Stockholm som ju just denna dag hade sin officiella öppning. Där var en hel del  gäster, och en hel del riktigt bra öl fanns också kvar. Jag testade Jack Hammer och Abstrakt 13 (bägge från BrewDog) för första gången, men valde att avsluta kvällen med en Bigfoot 2010 på fat - mycket trevligt!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar