onsdag 10 oktober 2012

SBWF2012 - Sammanfattning av mina intryck




En kortfattad sammanfattning av vad jag gjorde under mina 3 dagar på SBWF2012.
Börjar med några bilder på "prylar" jag köpte under festivalen:

Gluttony-tröja, inköpt första dagen
Fudge från Ardbeg inköpt första dagen

Parmesan-ost + kniv - inköpt 2a torsdagen

De öl jag drack under festivalen - rangordnade efter mina sympatier istället för dag;

Mina tre ABSOLUTA FAVORITER;
  • GULD; Dundermörker (fat) - Nynäshamn Ångbryggeri -- 3 smakprov - lika gott varje gång!
  • SILVER; 4th Anniverary Ale (flaska) - Port Brewing -- PB växer i min aktning för varje öl jag dricker från dem!
  • BRONS; Steel Toe Stout (flaska) - SKA Brewing -- det behövs nästan stålhättor, när jag sparkar högt av lycka!

Mycket GODA (utan inbördes rangordning)
  • Bommen & Granaten (flaska) - de Molen -- det enda jag drack hos Monk's !?
  • Saison (flaska) - Brekeriet -- En riktig höjdare från de sydsvenska Bröderna Ek. Ser mycket lovande ut för framtiden.
  • Roken (flaska) - Brekeriet -- Jag brukar verkligen inte vara överförtjust i rököl, men här blir jag Tjär!
  • Double Wide IPA (flaska) - Bouleward Brewing -- En ny bekantskap - både öl och bryggeri, jag är mycket positiv!
  • Gonzo Barrel aged (fat) - Flying Dog -- Jag älskar "vanliga" Gonzo, den här är lite bättre!
  • Thurbo Stout (fat) - Oppigårds Bryggeri -- härligt humlad stout!
  • 4th Anniversary Celebration IPA (fat) - Oppigårds Bryggeri (& Tomp) --Björn kan göra goa grejer han!
  • Rye IPA (fat) - Lervig --  Efter min katastrofflaska från bolaget har jag varit skeptisk, men nu är mitt förtroende återställt.
  • Jaipur IPA (fat) - Thornbridge Brewery -- Lite överaskande, men tveklöst en mycket god öl.
  • Old Viscosity Ale (flaska) - Port Brewing -- Satan vad det smäller! Luktar och smakar djävulskt gott!
  • Nebuqadnezzar (flaska) - Omnipollo -- första smakprovet avskräckte mig något, men efter det andra så var jag kär!
  • 30th Anniversary Barley Wine (flaska) - Sierra Nevada -- Kul att få testa denna Bigfoot-specialare!
  • Bigfoot 2012 (fat) - Sierra Nevada -- What can I say - Alf_loves_Bigfoot!
  • Dopple Weizen Bock (fat) - Sigtuna Brygghus -- Emil i sitter inte i snickeboa, han brygger den ena super-ölen efter den andra!
  • Monster Ale 2007 (flaska) - Brooklyn Brewery -- Första flaskan (öppnad) var mindre bra, 2a flaskan rumstempererad var ljuvlig!
  • Black Coffee IPA (fat) - Mohawk Small Batches -- Mmmmmmm!
  • Kosacken Imperial Stout (fat) - Hantverksbryggeriet Västerås -- Inte lika bra som Baronen, men det räcker!

Bara OK (utan inbördes rangordning)
  • Sloth (fat) - Amager (Siinners series) -- Godkänd
  • My Antonia (flaska) - Dogfish Head -- Ett av M2s tips, funkar men inte någon jättehöjdare.
  • Old Mephisto 2008 (fat) - Djaevlebryg -- bättre än 2012an, men inget favorit.
  • Old Mephisto 2012 (fat) - Djaevlebryg -- liten besvikelse, höga förväntningar som inte riktigt införlivades.
  • IPA (cask) - Shepherd Neame -- Real Ale, purfärskt direkt från Kent! Extra kul med sällskapet (vid bägge tillfällena)
  • Skrimshander IPA (cask) - Hopdaemon -- Real Ale, purfärskt direkt från Kent! Lokalkonkurrenten visar framfötterna, nästan lika god som Shepherds!
  • Hopenheimer (fat) - Xbeeriment -- drabbades nog av mina högt ställda förväntningar. Nu blev det bara OK!
  • IPA (fat) - Lagunitas -- Upphälld av bryggmästare Ron, det gör en del extra, men den står sig rätt bra ändå!
  • Hoplosion (fat) - Weihenstephaner -- Upphälld av bryggmästare Frank, det gör en del extra, men också denna funkar nog alldeles utmärkt i sig själv.
  • Camden 1908 Pale Ale (flaska) - Camden Town - Mycket trevlig nykomling i min samling!
  • Bombay Ale (flaska) - Nörrebro -- rumstempererad är inte ultimat, men den var ändå klart godkänd, dessutom ekologisk!
  • Södra Brown Ale (fat) - Södra Maltfabriken -- Den gillar jag!
  • APA (flaska)- South Plains -- Svensk/amerikansk Ny-Bryggare i Skåne, det funkar alldeles utmärkt!
  • Sixth Glass Quadruppel (flaska) - Bouleward Brewing -- OK!
  • Torpedo Extra IPA (flaska eller fat?) - Sierra Nevada -- nu har jag hört berättelsen om namnets uppkomst, ölen blir inte bättre för det - men det var riktigt gott redan innan!
  • Luke's Aviator Ale (fat) - Flying Brewery - En av de stora - positiva - överraskningarna för min del.
  • Vanilla Syndrome Brown Ale (flaska) - Sigtuna Brygghus -- Hamnar i skuggan av AOS, men är rätt ok!

Inte för mig (utan inbördes rangordning)
  • Rosse (fat) - de Struisse -- not my cup of Beer!
  • Pale New Dog Town (fat) - Lagunitas  -- Metallisk
  • Oktober-fest (fat) - Eskilstuna Ölkultur - Doften sabbar allt!
  • Cassis - Brekeriet - denna doftar underbart, men funkar inte för min del - men de flesta andra verkar älska den.....
  • Smashed Pumpkin Ale - Shipyard Brewing - Kanelkryddad, funkar inte denna gång!

Besvikelser (utan inbördes rangordning)
  • Black Magic Woman - Hornbeer -- såg verkligen framemot att få testa denna, men det funkade inte alls - tyvärr!
  • Hoptimum 2012 - Sierra Nevada -- 2011an var en kanon, detta blev mer av en kalkon.
  • Whiteout Stout - Mohawk Brewing -- Platt......
  • Midvinterblot 2011 - Sigtuna Brygghus -- avstannat i sin tidigare positiva utveckling.
  • Bigfoot Wood-Aged - Sierra Nevada -- ser ju extremt lockande ut, men föll lika extremt.

Största besvikelserna (i inbördes rangordning)
  • 3a - Greed (fat) - Amager Sinners series - blaskig skitlager!
  • 2a - Citra Hysterix IPA (fat) - Nögne Ö - fick jag fel sort eller ska den smaka så här?
  • 1a - Deviant Dale's IPA (burk) - Oskar Blues - öppnad burk kan vara en förklaring, men det här var INTE bra!
En majoritet av det jag drack var som synes övervägande till godo,  någon mr 100% lär jag aldrig bli.

Jag missade - tyvärr - helt; Moor, Redchurch och Magic Rock. 
Borde ha testat; St Eriks och Great Brands
Borde ha testat mer; Mohawk Small Batch, Monk's, Brill, Struisse, Brewers Associations/Oliver Twist, 
Bryggarna som jag träffade; Stewart Main, Arlo, Steve Grossman, Ron Lindenbusch, Frank Peifer, Bröderna Ek, Mr Mohawk, Jeffrey Brown, säkert någon dansk och troligtvis många fler utan att veta om det. Nikola Marjanovic var ju ingen bryggare, men närapå i alla fall.
Baksmälla? Nej, faktiskt inte någon dag. Var uppe tidigt alla "dagen efter" och mådde under omständigheterna förvånansvärt bra.
Kändis? Jag blev ju igenkänd av folk som jag inte känner/kände igen, både lite kul och lite pinsamt. Själv tyckte jag att jag såg Annelie Rydé en av dagarna.
Lost & Found? För ovanlighetens skull lyckades jag inte glömma något kvar någonstans, även om både glaset och ostpåsen tillfälligt glömdes några gånger så lyckades jag återhämta dem!

Stort tack till arrangören och alla som jobbade på festivalen, utställarna och besökare - tillsammans gjorde ni mina tre dagar till en härlig upplevelse! Jag längtar redan till nästa år!

2 kommentarer:

  1. Hej Alf !
    Har du ngt bolag som du rekommenderar där det finns ett bra utbud med årets julöl.

    Själv bor jag i Stockholmstrakten.
    Mv. Hasse

    SvaraRadera
    Svar
    1. Passagen/Regeringsgatan är ju bästa bolaget över huvud taget - sortimentmässigt, oavsett om det är Jul eller annan tid. Annars tycker jag att både Drottninggatan 22 och Norra Stationsgatan brukar ta till sig mycket bra öl. Det är alltid bra att kolla igenom listorna först innan du ger dig iväg till butik. My Main Man at http://uppdrucket.blogspot.se/search?q=jul%C3%B6l (du får skrolla ner en bit på listan) har koll på julölen! Också Alf har listat julöl för 2012 redan, sök på julöl här på bloggen så hittar du en del av mina förhoppningar/tankar.

      Radera