lördag 13 oktober 2012

RECENSION #54 - Sigtuna Equilibrium

Så var det då dags för Emil Linden att återigen brilliera, sätta mina smaklöka i trans - eller? 

BRYGGERI; Sigtuna Brygghus 
ÖL; Equilibrium
TYP; Strong Scottish Ale

NATIONALITET; Sverige

BATCH; 390
BÄST FÖRE; 2014-09-06
IBU; medel
ALKOHOL; 9,3%
FÖRPACKNING; Flaska
VOLYM; 33cl
PRIS; 35,1 (106,36 kronor/liter)
INKÖPSSTÄLLE; Systembolaget, Norra Stationsgatan
TESTDATUM; 2012-10-13

GLAS; de Molen 40cl, den lilla skumkronan är aldrig i närheten av kanten.

DOFT Läder och söt kåda!
(9 av 10)

UTSEENDE Mörkt Cola-brunröd, med liten transperans. Trotts en hård upphällning så bildas ingen egentlig krona, det lilla som blir är storbubbligt men skört, och dessutom försvinner det omedelbart. Men färgen är underbart vacker!
(4 av 5)

SMAK Ett brett spektrum av smaker, som mixats samman i Emils kittel, söta frukter blandas med mörkrostat beskt kaffe i vilket han doppat en del mörkt bröd
(9 av 10)

MUNKÄNSLA. Några har klagat, andra har hyllat – kolsyran är visserligen påtagligt frånvarande, men jag för min del saknar den inte. Här finns så mycket annat att jubla över – dessutom är kolsyran inte helt borta, bara lite grand. En härlig eftersmak ligger kvar länge på min tunga, beskan är låg men balanserar så väl med hela paketet att det inte gör något! Vissa har även påtalat alkoholens starka framtoning – inte heller där håller jag med, 33cl glider ner i min hals utan att det gör ont ens lite – inte någonstans.
(5 av 5)

Som vanligt så fixar Sigtuna en snygg etikett!

SAMMANFATTNING Så här ser min kortfattade recension ut, jag hade tänkt vara mer produktiv i min beskrivning av denna nya favoritöl, men någon annan hann före; Lyft på Kilten på bloggen AndersAndAle. 
Anders recension är ren och skär poesi, värdig den musan som finns i denna öl. Efter att ha läst denna recension insåg jag att det egentligen inte fanns någon anledning för mig att skriva någon egen recension överhuvudtaget. Det är så jag önskar att jag skulle kunna skriva, istället sitter jag här och staplar plattityder och statistik. Jag lyfter på hatten åt min sydsvenske hjälte och ser framemot att få läsa fler sådana inlägg!
(18 av 20)

GENOMSNITTSBETYG; (45 av 50)
(4,5 av 5)

1 kommentar: