fredag 10 juni 2016

7 dagar kvar till 50 - del 2 - en hyllning till RAF

1996 hade jag och 2 kollegor gemensamt födelsedagskalas i en festlokal i Skarpnäck, då fick jag bland annat en flaska av Bishops Finger och en av mina kollegor fick en flaska Spitfire.
Jag hade ju testat bägge innan och visste att jag inte fått den som var bäst av de två!

Någon gång under början/mitten av 90-talet hittade för första gången till Shepherd Neame och deras hyllningsöl till Battle of Britain (eller Bottle of Britain som de själva kallar sina förpackningar). Som vanligt så blev jag rätt enkelriktad och drack nästintill uteslutande just Spitfire under en längre tid.

Då var den förpackad i en 500ml ofärgad glasflaska som dock försvann i Svenska sortimentet. Jag hade av sentimentala skäl en gammal tomflaska kvar.
Men sedan några år finns den återigen i systembolagets sortiment - nu i en 440ml burk.














Numer handlar det mer om sentimentalitet när jag köper och dricker Spitfire, visst är den god - men knappast något som är värt att masskonsumera. Helst så skall inmundigandet ske i den snygga pint-glaset med bryggeriloggan och drycken bör inte vara allt för kraftfullt kyld.
Även om denna starköl bara ligger på 4.2% så går den även att få tag på sin folköl (33cl flaska) i välsorterade livsmedelsbutiker.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar