fredag 3 juni 2016

Alf testar - öl och ostprovning

I slutet av förra månaden så dök det upp ett spännande evenemang i mitt närområde och jag lyckades boka upp mig på en av de rätt begränsade antalet platser. Det rörde sig om en ost och ölprovning i Fromageriets lokaler i Hötorgshallen. I samarbete med importören Original Brands så utlovades en härlig smak och doftupplevelse.

7 av de olika ostar, glasen än så länge tomma.
Utöver de 9 ostarna som ingick i programmet så plockade ostmästaren Jon fram några specialare, en lagrad Whiskycheddar från Kvibille och en blåmögelost. Dessutom så hade Fredrik & Martin (Original Brands) med sig en smarrig litauisk ost.
Ledar-trion för provningen
Det blev 3 olika öl från Brasserie Du Pays Flamand & 2 stycken från Birrificio Grado Plato, och 1 Litauisk Mjöd - Njemen från Lietuviskas Midus.

Turordningslista över de ostar som provades med passande dryck.

  1. Svedjan Gårdsost - Anosteké Blonde
  2. Le Gruyère Moléson Gran affinage 22 månader - Anosteké India Pale Ale
  3. Napoléon 24 månader - Grado Plato Kukumerla
  4. Selles-Sur-Cher AOC - Grado Plato Melissa
  5. Rocco Valtaleggio - Grado Plato Melissa
  6. Trou du cru Familjen Berthaut -  Anosteké Brune
  7. Munster Géromé AOC Xavier David - Anosteké Brune
  8. Bleu D'Auvergne - Mjöd Njemen
  9. Bleu de Chévre  - Mjöd Njemen


Bra kombination

Den bästa smakkombinationen hittade jag i slutet - en bit Munster med en klunk Brune satt som en smäck. Nästan lika bra funkade Bleu D'Auvergne tillsammans med Mjöd Njemen. Bägge dessa ostar ligger också i topp smakmässigt, endast efter Selles-Sur-Cher AOC - en ljuvligt mjuk fransk getost.
Bleu D'Auvergne och mjöd i bakgrunden

Selles-Sur-Cher AOC

Litauisk ost!

Trou du Cru var jag väldigt misstänksam mot redan vid första anblicken, men de första små smakproven var rätt ok, tills jag kom in en bit - då slog den funkiga ammoniaken till mot mina känsliga smaklökar - men ändå inte fullt lika "illa" som jag räknat med.
Närbild på stinkbomben Trou du cru.

Bland ölen så var det Kukumerla en 10%ig Barley Wine från Birrificio Grado Plato som smakade allra bäst.
10% - en lagom stark och mycket got Barley Wine vid namn Kukumerla.

Njemen!

Stort tack till både Dr Käse och Fredrik & Martin för en mycket trivsam provning.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar